Yoko Tsuno 28 De tempel der onsterfelijken

Terwijl men is gestart met de integrale van Yoko Tsuno, wat tijd werd, is Roger Leloup ondertussen niet bij de pakken blijven zitten. De tempel der onsterfelijken is van de pers gerold en zonder al te veel tromgeroffel in de ssz geraakt. Het verhaal, Yoko keert terug naar de ondergrond om Khany en de rest van de Vineanen van de ondergang te redden, is sinds enkele albums in kwaliteit gestegen. Het is niet alleen goed in elkaar gebokst bovendien zit er meer beweging in dan gebruikelijk en zijn de nevenpersonages beter uitgewerkt. De bijwijlen oppervlakkigere aanpak van de 25+strips is hier niet meer terug te vinden. Voor een goede verstandhouding: de albums vanaf 25 zijn zeker de moeite waard maar het scenario zat vaak vol met toevalligheden.
Roger Leloup, ondertussen een kranige tachtiger, doet nog steeds driekwart van het werk. Reden waarom het verschijnen soms wat op zich laten wachten. De man die bij de stal van én Martin én Hergé heeft gewerkt is als 84-jarige nog steeds aan het werk terwijl velen van zijn medewerkers van het eerste uur al het tijdelijke met het eeuwige hebben gewisseld. Groot respect dus voor deze man ook al zijn zijn tekeningen, en dan wil ik het voornamelijk hebben over de morfologie van zijn personages, niet meer wat ze geweest zijn. Verhoudingen kloppen niet altijd en symmetrie van het gezicht is soms ver te zoeken. Toch blijft hij nog steeds prachtige decors gedetailleerd op papier zetten alsof hij nog een jong veulen is.

Verhaal zeer goed, tekeningen nu eens subliem om enkele plaatjes verder oppervlakkiger te worden maken het eindbesluit: Zeer gesmaakt, zelf met zijn kleine mankementen!!!