Het bloed van lafaards 4 Een hels onderzoek

Nadat Majoor Pike op het einde van vorig deel aan de kant geschoven werd, zijn de kaarten terug veranderd. De koning roept hem vlug terug door een geheimzinnige brief en in dit deel gaan we eindelijk te weten komen wat er in stond. In ieder geval genoeg om de koning in actie te doen schieten en er is voldoende keuze: een seriemoordenaar, een complot, de oorlog met de Bataven,...

Al in het begin van dit deel wordt expliciet gesteld wat al vermoed kon worden: de moorden en het complot tegen de koning zijn aan elkaar gelinkt en de oorlog met de Bataven lijkt een goed uitvlucht te gaan worden. Majoor Pike zijn onderzoek wordt belangrijker met de minuut. Maar in zo'n wespennest ingrijpen, zal er voor zorgen dat hij gestoken zal worden. Belangrijke vijanden op je hals halen heeft zo zijn prijs.

Dit deel is een spannend onderzoek waarbij de inzet heel hoog is, maar Pike weet zijn mannetje te staan. De onberispelijke, rechtvaardige onderzoeker weet zowat iedereen in nauwe schoentjes te brengen, zonder dat het allemaal te gemakkelijk loopt en al opgelost is voor je het weet. Eigenlijk zou je zelfs kunnen stellen dat dit niet geheel goed afloopt, maar meer daarover in het volgende deel.

De karakterkoppen zijn nog steeds prominent aanwezig. Het blijft wel jammer dat er weinig variatie is in gezichten, wat het af en toe toch net iets moeilijker leesbaar maakt, maar op zich zijn de karakterkoppen wel geweldig getekend, net zoals vele achtergronden. Als je door de herhaling kan kijken, zie je echt wel mooie prentjes die net zo groezelig en vuil zijn als het verhaal aanvoelt.

In het kort: aangenaam deel vier