De nieuwe avonturen van Snoesje 1 Het geheim van Melanie Distel

Snoesje is een reeks met een lange geschiedenis. De reeks ontstond in de jaren zestig toen Raymond Macherot na een zoveelste ruzie opstapte bij het weekblad Kuifje. Door een rechtenkwestie kon hij zijn populaire reeks “Chlorophyl” niet zomaar bij de grote concurrent Robbedoes onderbrengen en creëerde hij een nieuwe reeks: Snoesje. Beide reeksen lijken wel op elkaar, het is ook een dierenreeks geworden en ook de hoofdfiguur is een muis. Het grote verschil is dat Snoesje braver is dan haar voorloper. Macherot maakte de reeks tot in de jaren tachtig, toen ging de man met pensioen. Hij maakte 11 albums. Begin jaren 2000 probeerde André Taymans de reeks al eens opnieuw te lanceren. Bij uitgeverij “Flouzemaker” (een van de leukste personages uit de reeks) verschenen een vijftal albums die nooit zijn vertaald. Eerst nog op scenario van Macherot, de laatste albums waren al op scenario van Corteggiani; die we ook kennen als scenarist van “de jonge jaren van Blueberry” en van “Vertongen en Co”.
Nu lanceert Casterman deze klassieke reeks opnieuw. Corteggiani staat weer in voor het scenario, maar nu zijn de tekeningen van Netch.
De tekeningen sluiten perfect aan bij de tekeningen van Macherot

Corteggiani schotelt ons een rechtlijnig verhaal voor waarin hij op de eerste pagina’s even de tijd neemt om alle belangrijke personages eens voor te stellen. Misschien wel een goed idee, want hoeveel lezers hebben de originele reeks nog in de kast staan? Zo leren we direct Flouzemaker kennen, de eigenaar van een winkel die alles zou doen voor geld/nootjes. Daarnaast heb je ook dokter Klatsjkopf, Klorus, de waard van de taverne, brigadier Verboten en natuurlijk Snoesje en haar verloofde Taboem.
Taboem raakt op slag verliefd op de foto van de heks Melanie Distel, nochtans niet moeders mooiste. De magier Tyfus biedt direct zijn diensten aan om Taboem te genezen, want hij is op jacht op de heks. Flouzemaker ruikt al geld en wil direct ook helpen. Maar Tyfus lijkt zijn eigen agenda te hebben.

Jammer dat we maar een album van dertig pagina’s krijgen voorgeschoteld, maar gelukkig is ook de prijs aangepast aan het aantal pagina’s, want voor slechts 4,95 euro kan je het album al in huis halen.