Suske en Wiske 341 Het Monamysterie

Barabas heeft toestemming gekregen om La Gioconda uit haar schilderij te halen en te interviewen. Dat het Louvre z’n bekendste werk, de Mona Lisa, niet beschadigd of kwijt wil, spreekt voor zich dus extreme voorzichtigheid is geboden. Een en ander loopt echter héél anders dan verwacht...
Wat mij het meest opvalt, zijn de grafische vernieuwingen. Deze werden geïntroduceerd in “De planeetvreter”, maar dit was voor mij echter het eerste album dat ik las met de vernieuwde hoofdpersonages. De meningen zijn verdeeld, maar niemand, dus ook tientallen jaren oude striphelden niet, kan onveranderd de tand des tijds blijven doorstaan. Wat mij betreft is de (beperkte) transformatie geslaagd. Deze strips richten zich immers niet in de eerste plaats tot volwassenen (die al wat gemakkelijker krampachtig willen vasthouden aan wat in hun ogen goed is), maar wel tot een snel evoluerend jeugdig publiek. De opfrissing zorgt voor een eigentijdser karakter van de reeks en maakt dat de lezers niet het gevoel hebben ‘iets ouds’ aan het lezen te zijn. De transformaties van de eerder genoemde uitvindingen van Barabas vervolledigen het moderner en hipper jasje.

Deze 275ste telg uit de succesvolle franchise van Willy Vandersteen grijpt terug naar heel wat klassieke elementen die de reeks een grote schare fans bezorgde. Een historische setting, een onbekende bedrieger en het nodige avontuur, maar ook de teletijdmachine en de teletransfor zullen de vaste lezers bekend voorkomen. Het verhaal doet bijgevolg denken aan de gouwe ouwe van de reeks, maar haalt dat niveau lang niet. Vooral het beklijvende zoals je dat bij heel wat klassiekers hebt, ontbreekt. Wat meer diepgang was welkom geweest, nu blijft het album toch steken bij een vrij oppervlakkige opeenvolging van gebeurtenissen.
Uiteindelijk is m’n gevoel na het lezen eerder positief, met dank aan de vlotte mix van klassieke elementen in een nieuw jasje.

Voor wie nog niet mee is met de vernieuwe laatste albums: naast de hoofdpersonages heeft men ook het formaat van de strip aangepast. De eenvoudige reden: alle reeksen evolueren richting A4-formaat, dus S&W kan niet achterblijven.

Besluit: geen onaardig album.