Urbanus 175 Het patatje van patat

Linthout en Urbanus laten nog maar eens een van hun hersenspinsels op de wereld los. In dit 175ste deel:
‘t Lokale café is gesloten, maar gelukkig kunnen Eufrazie en César mee met nonkel Fillemon op wereldreis. Niets te beleven bij de familie Urbanus dus, vandaar dat de centrale figuren deze maal bestaan uit Jef Patat en z’n zoontje Patatje (lees meer daarover in album 170 - Oedipussy). Het vadergevoel heeft Jef overmand en hij tracht z’n spruit dan ook de noodzakelijke opvoeding en levenslessen bij te brengen. Maar dan wel op z’n Patats. ;-)
Wie rare plotwendingen en volledig van de pot gerukte situaties verwacht in dit album zal niet ontgoocheld worden. Ook nu weer toveren de auteurs de ene na de andere absurde humoristische scène uit hun hoed. De humor richt zich nu hoofdzakelijk tot de opvoeding van de peuter van Jef. In tegenstelling tot een heel aantal andere albums worden de grenzen van het fatsoen minder afgetast, hoewel dat vanzelfsprekend (want onvermijdelijk als je met Urbanus & co te maken hebt) ook aanwezig is in het album. Wel worden zowat alle pedagogische waarden overboord gegooid en worden de lezers op héél verkeerde ideeën gebracht. Onderbroekenhumor ten voeten uit!

Wie geen fan is van de reeks, zal dat ook met dit album niet worden. Wie eerdere albums wel smaakte, krijgt meer van hetzelfde. En daar is zeker niets mis mee.

Besluit: amusant leesvoer voor de fans!

Interessant weetje voor de liefhebbers: het Belgische broekenmerk Steff voorziet z’n wintercollectie van een binnenvoering die bedrukt is met een print van de Urbanusstrips. En laat bij deze strip nu toevallig toch wel een kortingsbon van €10 zitten als je zo’n exemplaar aanschaft zeker...