De ridder 1 Kruistocht in lederhose

Wie houdt van subtiele en ook wel iets minder subtiele humor, zal z’n hartje kunnen ophalen bij deze eerste bundeling van avonturen van De Ridder. Deze geharnaste ridder tracht te overleven in een wrede tijd. Allesbehalve gespierd, trekt hij rond in de duistere middeleeuwen.
Deze schrijfsels van [url=Frodo De Decker]Frodo De Decker[/url] zullen lezers van P-Magazine, Eppo en Veronica ongetwijfeld reeds kennen. Ook op internet (http://www.frododedecker.com/de-ridder.html) en Facebook (https://www.facebook.com/deriddercomic/) kan je genieten van de capriolen van deze sympathieke ridder. Neem zeker eens een kijkje als dit werk je aanspreekt, want je krijgt er een goed beeld van Frodo’s werk.
Wat mij persoonlijk zo aanspreekt in dit album is vooral de figuur van De Ridder zelf. Hij is een echte anti-ridder, beginnend met z’n postuur. Z’n atypische figuur is alles behalve gespierd en z’n graatmagere gestel doet een erg frêle man vermoeden. Het mysterie zit hem vooral in het feit dat z’n gezicht eeuwig verborgen blijft achter een wel erg langwerpige helm. De figuren die hem omringen staan in schril contrast met de protagonist. Ze zijn ook karikaturaal, dat wel, maar zeker niet zo uitgesproken. Feit is dat ik behoorlijk snel verkocht was, enkel en alleen al door de uitstekende en plezante grafische uitwerking.

Natuurlijk zijn de grappen minstens even belangrijk. Ook daar slaagt Frodo De Decker erin om me te bekoren. De man plaats allerlei hedendaagse elementen in z’n middeleeuws gesitueerde grappen zodat er dikwijls een originele insteek is van het genre. Zo zien we bv. regelmatig moderne toestellen zoals een gsm of een broodautomaat en passeren ook heel wat bekende figuren de revue: de smurfen, Samson en Gert, Zorro,... Dit zorgt ervoor dat je nooit weet waar je je moet aan verwachten, waardoor het album heerlijk gevarieerd is.
Indien u nog niet overtuigd bent: niet alleen ikzelf, maar ook de tieners in huis zijn weg van deze gags, in die mate zelfs dat het schoolwerk volledig vergeten werd.

Besluit: een erg gewaardeerde toevoeging aan de collectie gag-strips!