De wegen van de heer 1 1066 - Hastings

Mjah, ik had het eigenlijk kunnen weten. Met een titel als "De wegen van de heer" moet er wel een religieus kantje aan zitten. Als liefhebber van historisch gesitueerde strips kon ik een strip over de slag van Hastings niet laten liggen natuurlijk. Een eerste, vlugge doorbladering in de stripwinkel liet toch een ferme voorbereiding van de slag en een bloederige strijd zien. Bij het lezen van de strip blijkt het echter vooral om een voorwerp te gaan dat heel belangrijk is voor het christendom en dat zich toevallig in handen bevindt van een van de deelnemers aan de invasie van Engeland. Is dit dan slecht? Nee hoor, het gegeven rond het befaamde voorwerp speelt zich vooral af op de achtergrond. De strip geeft wat hij beloofde bij de eerste inzage : een zicht op de voorbereidingen van Willem de Veroveraar om Engeland in te nemen en beelden van de hevige strijd, waaruit hij uiteraard als overwinnaar uit de bus komt. Als hij niet gewonnen was, hadden ze immers voor hem nooit de eerste strip uit de geschiedenis gemaakt : het tapijt van Bayeux.

Het verhaal zit dus wel snor, enerzijds de strijd, anderzijds afgewisseld met de pogingen van Odo Van Bayeux (halfbroer van Willem) om het "voorwerp" in handen te krijgen.

In een strip is natuurlijk ook het tekenwerk heel belangrijk. Wat dat betreft, zit je hier wel goed. Het roept perfect de middeleeuwse sfeer op, met de juiste decors en aankleding. Ook de inkleuring is geslaagd. Wie van mooi getekende middeleeuwse verhalen houdt, hoeft niet op zijn honger te blijven zitten.

Conclusie : deze strip is geen hoogvlieger die je persé in je verzameling moet hebben, maar als liefhebber van middeleeuwse strips is dit wel een aardig tussendoortje.

Wat staat ons nog te wachten? Deel 2 draagt als titel "Miles Christi" wat vrij vertaald "soldaten van Christus" betekent. In Frankrijk wordt de strip deze maand verwacht, dus zullen we nog even moeten wachten op de vertaling. Een blik achter de schermen leert ons dat het zich afspeelt rond 1119, wat de hoop doet rijzen dat het over mijn favoriete orde gaat : De Tempeliers.