Douwe Dabbert 13 De heksen van eergisteren

Douwe Dabbert, het verzinsel van Thom Roep en Piet Wijn, gaat reeds 40 jaar mee. Velen zullen deze figuur niet kennen, maar daar tracht Uitgeverij L al enige tijd verandering in te brengen door de heruitgave van de avonturen van deze jolige ouwert.

In dit verhaal neemt Douwe het op tegen 3 heksen die iedereen die hun territorium betreedt, vasthouden in het duinengebied dat grenst aan het dorp Kriekenlach. Omdat 10 jaar geleden 2 jongens verdwenen en Douwe vermoedt dat ze het verboden gebied betraden, gaat hij op onderzoek uit. De tegenstand die hij ontmoet, is niet van de poes en het is verre van zeker dat hij uit de doortrapte vrouwen hun val zal kunnen ontsnappen.
De belevenissen van deze aandoenlijke figuur staan steeds garant voor een half uurtje welgekomen ontspanning, onder andere wegens z’n unieke insteek. Het originele in de vindsels van Thom Roep bestaat voornamelijk uit de toverknapzak waarover Douwe kan beschikken. Dit eenvoudige stukje stof aan een stok, tovert immers steeds tevoorschijn wat de protagonist nodig heeft. Het vormt voor de auteur echter ook de grootste valkuil: hoe kan je een aantrekkelijk en onvoorspelbaar verhaal maken, als de oplossing telkens uit het niets verschijnt?
Akkoord: de uitkomst van dit sprookje is heel voorspelbaar. Douwe is en blijft immers nog een hele poos het hoofdpersonage in de gelijknamige reeks, dus kan het moeilijk anders. Het is echter de manier waarop hij de problemen aanpakt, die origineel is en die me aanspreekt. Vanzelfsprekend wordt hij naar goede gewoonte bijgestaan door z’n toverknapzak, maar deze maal is het toch voornamelijk zijn pientere kijk op de zaken die een uitweg biedt uit de problemen waarin hij verzeilde.

Naar goede gewoonte levert Piet Wijn weer uitmuntend tekenwerk af. Veel details, actie waar beweging uit spreekt en een sterke inkleuring zorgen voor een aantrekkelijk grafisch geheel dat er ook nu nog, enkele tientallen jaren na creatie, mag wezen.

Besluit: ik ben Uitgeverij L dankbaar voor de mogelijkheid die ze bieden om m’n collectie verhalen van Douwe te vervolledigen, al helemaal na het lezen van dit uitstekende nummer!