De oorlog der werelden 2 Deel 2

De Oorlog der Werelden, een sci-fi-verhaal uit 1898 van H. G. Wells. Zo 'oud' en toch kent zowat iedereen dit en dat vooral door het verhaal er rond. In 1938, als een Halloween-special, werd De Oorlog der Werelden als hoorspel gebracht op de Amerikaanse radio. Gedurende 60 minuten werd er een verslag gedaan van een Martiaanse invasie, in de vorm van nieuwsberichten. Doordat het zo realistisch werd gebracht, veroorzaakte de uitzending enorme massahysterie in de VS. Nog steeds wordt dit verhaal verteld en daardoor heeft De Oorlog der Werelden een mythische status gekregen. En zoals altijd, zulk een imago leidt dikwijls tot een ontgoocheling als je het zelf ter hand neemt. Benieuwd of dat deze keer ook zo is of een zeldzame uitzondering.

Zoals reeds verteld is De Oorlog der Werelden een relaas over een Martiaanse invasie. De strijd is nogal oneven, de Martianen hebben technologie waar wij alleen maar kunnen van dromen en we worden dan ook onder de voet gelopen. Niks en niemand lijkt een antwoord te vinden op hun agressie. Ze zijn trouwens niet eens hier om ons te overwinnen, maar om ons uit te roeien. Het ziet er heel slecht uit voor de mensheid.

Dit verhaal heeft niet aan kracht ingeboet. Het is eigenlijk verwonderlijk dat ze een hele roman in 2 delen van 56 pagina's hebben gekregen, maar het is nergens te veel of te weinig, te snel of te traag. Het zit inhoud- en ritme-gewijs perfect. Het enige minpuntje dat ik als sci-fi-fan heb, is de cilinder die de landing van de Martianen moet voorstellen. Toegegeven, in 1898 was de heersende wetenschappelijke opvatting dat kanonnen raketten naar een andere wereld konden schieten en dan krijgen we zo een cilinderachtige kogel zoals hier. Maar de huidige technologie heeft dat al wel achterhaald en het lijkt dan ook wel een beetje stom. Echter, eens je daar voorbij bent, zit het allemaal goed en geloofwaardig in elkaar.

De tekeningen zijn behoorlijk gedetailleerd en realistisch, alleen de lichaamstaal wordt meestal via de gezichtsuitdrukkingen lichtjes overdreven. Het maakt het gemakkelijk leesbaar en houdt er mee het tempo in, maar het zorgt ook mee voor de sfeer. De angst, de hopeloosheid, de gezichten zeggen alles.

In het kort: een meesterwerk op een goede manier verstript, een zeldzame uitzondering dus.