De pijl van Nemrod 1 Patiënt 1167
2 Het eiland

26ste eeuw voor Christus, een herder zit vredig te wachten, in volle besef, op zijn dood. Wanneer zijn ogen voor de laatste keer opengaan ziet hij 2 komeetachtige voorwerpen uit de lucht vallen vlak voor hem. Het leven flakkert weer op in zijn lichaam en hij gaat kijken wat er juist gebeurd is.

2129 De inwijding van het Hadden ruimte platform, waar 1000 mensen kunnen leven, is een feit. Het ruimteplatform heeft de vorm van een piramide en is het werk van Arthur Witzler. Mr. Witzler is een selfmade multi-miljardair. Afkomstig van een eenvoudig gezin heeft hij ondertussen alles bereikt. In zijn ongelimiteerde mogelijkheden heeft hij ook de Arthur Witzler stichting opgericht, deze was opgericht om naar mythische objecten en/of andere onuitgelegde fenomenen te zoeken of te onderzoeken.

De protagonisten van dit verhaal zijn: een archeoloog, een psychologe, een paar informatici, de rijkste man op aarde, een herder, napoleonistische en Duitse soldaten uit de 2de WO. Een allegaartje van persoonlijkheden die onderdeel zijn van een lang en uitgebreid verhaal. Het plot neemt je mee door de eeuwen en doet dat op een zeer aangename manier. Door de tijdsprongen kom je heel wat meer te weten over de inhoud van het enige mysterie dat het verhaal echt rijk is. Het is juist genoeg om het spannend te houden. Bollée, die we ook al kennen van ApocalypseMania, heeft ook deze keer een goed verhaal in elkaar gebokst.

Deel 1 is getekend door 2 mensen. De eerste 3 bladzijden komen van de hand van Helerot. Alle anderen bladzijden in dit boek zijn van de hand van Griffo. In het 2de boek komen we hetzelfde tegen, daar doet Goepfert een deel van de tekeningen en Griffo de andere. Het is opvallend dat Griffo het 'zogezegde' heden doet en de andere artiesten het verleden. Goepfert en Helerot wijten zich van een uitstekend werk, echt waar. Hun tekeningen zijn afgewerkt met heel veel kunde, je ziet duidelijk dat ze beiden een uitstekende techniek hanteren en daardoor prachtig werk leveren. Met het werk van Griffo heb ik het moeilijker. Ik ken hem van zijn werk aan VLAD en Ellis, en vond het altijd al vlug werk, zonder diepgang.

En dit brengt me eigenlijk bij een dilemma. De pijl van Nemrod is een goede strip, het verhaal gaat de goede kant uit, het tekenwerk van Goepfert en Helerot (die trouwens bijna het volledige 2de deel tekent) is uitstekend, maar het geheel wordt naar beneden getrokken door het niet zo vakkundig werk van Griffo. Kijk, normaal gezien als ik €6,95 betaal voor een SC maak ik hier niet zo een spel van, VLAD bv. is een goede reeks. Maar als je de volle pot van een Sylvester HC betaalt dan verwacht je gewoon veel meer. Het verschil tussen €7 en €16 is gewoon te groot om dit te tolereren.

Volgende keer ga ik toch echt 2 keer nadenken voor ik me weer waag aan een dure Sylvester uitgave en hoop ook dat Sylvester in hun filosofie van "zo moet een strip in je kast staan" eens nadenkt en ook hun uitgaven intern aan bepaalde criteria toetst voor ze beslissen het uit te brengen.