De legendariërs 9 De Alystory

Met dit negende deel start een nieuwe cyclus in de avonturen van de Legendariërs, namelijk die van Anathos. Deze ontaarde mastergod ambieerde lang geleden de rol van heerser over het universum en werd daarvoor vastgezet. Nu dreigt hij te ontsnappen en z’n ambities waar te maken. En dan is er ook nog de vraag wat de rol is van de doodgewaande Darkhell die onverwacht opduikt en de Legendariërs opnieuw naar het leven staat.
Wie de albums kent, weet dat dit een reeks is die zich voornamelijk tot de jeugd richt. Het verhaal is niet heel complex (hoewel je er regelmatig best wel goed je aandacht moet bijhouden) en hoofdzakelijk lineair. Toch zit er genoeg inhoud in om het voor iedereen boeiend te houden. Een ander onderdeel waardoor je ondervindt dat het een jeugdalbum is, zijn een aantal gesprekken en ruzies die regelmatig plaatsvinden tussen de hoofdpersonages. Deze zijn vaak vrij kinderlijk en eigenlijk in tegenspraak met het gegeven dat de protagonisten allemaal volwassenen zijn van wie het lichaam opnieuw jeugdig is geworden.
Zoals reeds aangegeven zit er heel wat in dit deel. Naar goede gewoonte spat de actie van de bladzijden en volgen de gebeurtenissen zich in een razend tempo op. Niemand die zich bij het lezen zal vervelen! Daarnaast zit het verhaal goed in elkaar en bevredigt men een stukje van de nieuwsgierigheid naar een van de hoofdpersonages, namelijk Razz.
Door al deze zaken en ook gewoon omdat ze deze reeks cool vinden, blijven m’n zonen ook bij dit negende album geboeid.

Aangezien een nieuwe cyclus wordt gestart én omdat de hoofdpersonages op de eerste pagina nog even kort worden voorgesteld, is het mogelijk om dit album los van de rest te lezen. Toch zou ik sterk aanraden om toch eerst de eerdere delen te lezen omdat de onderlinge verhoudingen dan heel wat gemakkelijker te volgen zijn en de leeservaring leuker wordt.
Het tekenwerk moet je liggen: de drukke manga-achtige figuren met flitsende bewegingen zullen waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd zijn, maar bij de jeugd slaat dit zeker aan. Zeker op dit gebied is dit lectuur voor de iets veeleisendere striplezer.

Besluit: met de komende feestrijke periode in aantocht, is het zoeken naar een cadeautje voor de liefhebbers van deze reeks weer een stuk gemakkelijker!