Wolverine (Standaard) 9 Deel 9
10 Deel 10

In het negende deel komt er een voorlopig einde aan het lopende verhaal. Wolverine vecht tegen Sabretooth, zowel fysiek als mentaal, en tegen alle verwachtingen in, haalt hij het. Niet vergeten dat Wolverine geen geneeskracht meer heeft en dat hij meestal niet wint van Sabretooth. Maar mede door zijn nieuwe inzichten in de eindigheid van het leven, vindt hij een motivatie die hem boven zichzelf laat uitstijgen. Echter de prijs is hoog. Er wordt daarna ook getoond wat er zou gebeurd zijn als Wolverine een andere keuze had gemaakt... en ja, hij heeft de juiste optie genomen, maar dat maakt het niet minder hard om te zien.

En dan blijkt alles tot nu toe een inleiding geweest te zijn op het volgende verhaal: De dood van Wolverine, in deel 10. De titel zegt het allemaal. We weten dus wat ons te wachten staat, maar wie gelooft dat? Wie denkt dat een held echt kan sterven en dood blijven? En dan nog Wolverine? Maar...

Het is het laatste deel, dat pas verduidelijkt hoe alles is opgezet om tot dit te kunnen komen. Nu pas vallen alle puzzelstukjes op hun plaats en zie je het totaalbeeld. Vernuftig gedaan, maar desalniettemin valt de dood van Wolverine zwaar. Het is dan ook moeilijk om te zeggen dat het goed was. Het verhaal op zich wel, maar de afloop?

In deel 10 wordt er veelal met close-ups gewerkt, waardoor het allemaal veel intiemer aanvoelt en je je lot helemaal verbindt aan Wolverine. In deel 9 heb je veel meer verschillende tekenstijlen, maar grotendeels toch meer uitgezoomd dan in deel 10. Persoonlijk vond ik het beter in het laatste deel omdat je veel meer in het hoofd van Wolverine wordt geplaatst.

In het kort: zakdoek nodig.