January Jones 9 Heroïne voor Hanoi

In het vorige deel heeft January Jones de plannen in handen gekregen van een ultra- geheime vliegtuigbases in Mandsoerije. Ze proberen uit de handen te blijven van de Japanse legermacht maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Op Chinees grondgebied krijgen ze de hulp van Mao Zedong, de latere leider van het land, en met zijn bescherming trachten Jones en Rik om verder in Zuidelijke richting te reizen. Alle andere windstreken zijn voor hun onveilig gebied net als de hele kuststreek, dit ten gevolge van de oorlog tussen Japan en China. Maar zelf met hun bewapende begeleiding moet de groep nog ogen op de rug hebben. Zowel Japan als Rusland hebben een uitgebreid netwerk van spionnen in China en die zouden beide, weliswaar om verschillende redenen, de plannen in handen krijgen.

Deze reeks, gestart eind jaren tachtig, kreeg in 2012 een tweede kans. Uitgeverij L had, net zoals ondergetekende, het gevoel dat met dit personage nog zoveel meer te doen was. Dat is in de laatste vijf jaar ondertussen ook bewezen. De klassieke klare lijn, waar Hergé zo een meester in was, is in deze reeks weer met brio op papier gezet. Eric Heuvel wijkt zo min mogelijk af van zijn oorspronkelijke tekeningen en tekststijl op hier en daar een kleine modernisering na. Gewaagd omdat de jonge lezers tegenwoordig een verhaal willen dat vooruitgaat. Wel zo niet bij January Jones. Gemoedelijk vertelwijze dat alles op zijn beloop laat zonder de rush die we ondertussen al gewoon zijn.

Dus: zeer geslaagde heropleving van de reeks en dan heb ik het niet alleen over Heroïne voor Hanoi maar over alle vijf de verhalen die sinds 2012 op de stripmarkt werden gedropt.