Ridder Brayard 1 Ridder Brayard

Never change a winning team moet men gedacht hebben want na "De Nar" en "Folies Bergère" is er nogmaals een samenwerking tussen Zidrou en Porcel. Waarom zou je een andere scenarist/tekenaar zoeken als het vanaf dag één al klikt. Als de tekenaar het verhaal goed aanvoelt en als de scenarist de potloodstrepen kan visualiseren en samen de onderlinge inspraak van elkaar in het project kunnen verdragen dan zit je dus goed en kom je tot verhalen die beklijven. Waar ze meestal beiden de ernst in het verhaal accentueren heb je met "Ridder Bayard" een serieuze portie humor die de kommer en kwel in het verhaal op de achtergrond drukt zonder ook maar iets af te doen aan de langzaam opgebouwde spanning. En Zidrou zou Zidrou niet zijn mocht er op het einde geen melodramatisch gegeven zijn dat je perplex doet staan en even de krop in de keel bezorgd.
Het verhaal dan. We zitten in de periode van de kruistochten en Ridder Brayard is, omwille van zijn niet aflatende echtgenote wat stemverheffing betreft, een man die met volle overtuiging de ene tocht na de andere doet. Maar dit was zijn laatste, zijn allerlaatste. Op weg naar huis worden ze eerst door een Arabische furie, prinses Hadiyatallah zoals later blijkt, aangevallen en wat later door een bende rabauwen die jacht maken op de prinses. Bij die groep zit een goede kennis van Brayard, Scorback, die heeft kunnen bekomen dat de vader van Hadiyatallah een serieuze losprijs wil betalen. Brayard neemt het op zich om dat losgeld te gaan opeisen, samen met de prinses en zijn goede vriend Rignomer, een vroom man die beter met god dan met het zwaard overweg kan.

Met "Ridder Brayard" heb je een compleet gegeven. Humor spanning, exotische bestemmingen, romantiek en jaloezie, maar vooral een schitterend verhaal met verrassende afloop. Zidrou blijft verbazen met zijn vertelwijze!.