Emma en Charlotte 2 Eerste twijfels

Emma & Charlotte, de 2 zussen die hun hele jonge leven hebben gewijd aan het bereiken van hun droom om prima ballerina te worden, gingen elk hun eigen weg. Slechts Charlotte werd immers toegelaten tot de prestigieuze balletschool waarvoor beide meisjes auditie deden. Na enkele maanden slaan de twijfels bij de ballerina echter toe. Is de veeleisende opleiding wel wat ze wil? Ondertussen zoekt zus Emma haar weg in een ander danswereldje, namelijk dat van de hiphop. Haar jeugdvriend lijkt echter niet happig om haar op te nemen in z’n dansgroepje.
Jérôme Hamon brengt een beklijvend verhaal waarin de menselijke aspecten van het najagen van een droom centraal staan. Op een erg ontvankelijke manier krijg je te lezen hoe een gezin worstelt met de aanwezigheid van een toptalent. De twijfels, de ambitie van de dochter én vooral van de moeder, de last die dit meebrengt,...: de man bekijkt heel wat aspecten. Veel reacties van de protagonisten zetten trouwens tot nadenken aan en dan heb ik het zowel over de jeugd die dit leest als over veel ouders die zonder twijfel de terugkoppeling zullen maken naar hun eigen gezinssituatie. Naast het familiale wordt ook de nijd en jaloezie die in een select gezelschap heersen, blootgelegd. De echte top is immers erg beperkt waardoor sommigen alles zouden doen om de andere te verdringen. Sterk in je schoenen staan en hechte vriendschap blijken de enige juiste antwoorden op alle problemen die optreden. Iets wat mooi en echt in beeld wordt gebracht.
Naast het verhaal van ballerina Charlotte beschrijft Jérôme ook haar zusters leven dat een heel andere wending nam. Na jarenlange ambities binnen het ballet begint haar zoektocht naar een nieuw levensdoel. Daarnaast krijgt ze te maken met ontluikende liefde met alle verwachtingen en ontgoochelingen die daarmee gepaard gaan en alle valkuilen die daarbij optreden. Deze zaken worden mooi door het verhaal van de zus verweven. Het is een extra aspect van dit album dat mee het succes bepaalt.
Het tekenwerk van Lena Sayaphoum oogt modern en bevat felle contrasten die gevormd worden door het spel van licht en schaduw. De zwierige stijl past uitstekend bij het hoofdgegeven van dit album, namelijk dans. Door het weglaten van zwarte grenslijnen en door het zachte kleurgebruik komt het geheel erg ingetogen over. Bovendien speelt de auteur met de camerastandpunten, wat een extra dimensie geeft aan het geheel.
Dit is zonder twijfel eens wat anders dan het meeste tekenwerk en ik ben absoluut fan!

Besluit: een uitstekende meiden- en vrouwenstrip die ook door een groot deel van het mannelijk publiek, waaronder ondergetekende, zal gesmaakt worden!