Guardian 3 Ophelia

De reeks Guardian evolueert en dat kan je al zien aan de verhalen. In het eerste deel waren er 3 verhalen, in het tweede 2 en nu hebben we één deel, één verhaal. Hoe is die evolutie van eerder kortverhalen naar een langer verhaal afgelopen? Positief wat mij betreft. We krijgen immers een uitgewerkt detective-verhaal dat zijn vingers in de magie-pot steekt, maar onderhuids zie je een overkoepelend verhaal, wellicht een soort van rode draad doorheen alle komende delen, opduiken.

De bovenste laag is het verhaal over Ophelia. Zij is een jong meisje dat in Londen is gaan werken en nu vermist wordt. Haar vader is op zoek naar haar en hij wordt daarbij geholpen door Guardian. In de Victoriaanse tijd was het niet zo evident dat een vrouw een detective zou zijn, maar in deze wereld waar magie en fantastische elementen voorkomen, past het wonderbaarlijk wel in het geheel.

De diepere laag die slechts ter zijde wordt vermeld, hier en daar, geeft ons puzzelstukjes naar het verleden van Guardian, meer bepaald naar haar familie-leden en de niet zo vriendelijke verhoudingen er tussen. Guardian is nu dan ook speelbal geworden in het familiale schaakspel, maar juist hoe en waarom zal voor een volgend deel zijn.

Deze manier van werken, voelt heel bekend aan. Een hoop reeksen hebben per seizoen, per cyclus één hoofdverhaal maar brengen tevens in elke aflevering wel telkens een apart verhaal. Echter tegenwoordig zie je dat minder, toch hou ik hier wel van. Je bent bevredigd door het afgeronde verhaal en je hebt gelijkertijd nog genoeg openstaande vragen om uit te kijken naar het volgende deel.

De tekeningen zijn enigszins vormelijk en statisch, wat past bij deze periode in de geschiedenis. Maar gelukkig weet Guardian dit op tijd en stond te doorbreken en haar eigen ding te doen.

In het kort: het lijkt er op alsof Guardian nu echt vertrokken is.