Sneeuw: De oorsprong 2 Eden

“Sneeuw - de oorsprong” is een spin-off van de reeks “Sneeuw”. Ik heb niet het genoegen om de oorspronkelijke albums te kennen, maar de reeks wordt duidelijk geapprecieerd op deze site (zie score bovenaan de pagina).
Zoals de reeksnaam doet vermoeden, keren we voor deze verhalen terug in de tijd. Northman, de leider van een groep van 12, wil de toekomst van Europa veiligstellen en richt al z’n hoop op een jongetje dat hij gevonden heeft in de sneeuw. Dit kind zonder verleden doopt hij Sneeuw en om z’n rol waar te kunnen maken, zal hij bij de beste mentors de nodige kennis en vaardigheden moeten verzamelen. In de Alpen loopt het echter mis en belandt hij in wat een paradijselijke omgeving lijkt, maar waar niemand ooit van terugkwam.
Deze nevenreeks is perfect te lezen zonder de hoofdreeks te kennen. Het eerste album heb je echter wel nodig om je voldoende te kunnen inleven in dit verhaal. Daar wordt immers uit de doeken gedaan waarom de ‘muur’ Europa afzondert van de rest van de wereld.
In dit album wordt meer gefocust op de clanlozen die, verspreid over Europa, reizigers overvallen. Net zoals in “De twaalf” ligt het gewicht van de gebeurtenissen niet bij de jongen Sneeuw, maar wel op de post-apocalyptische omstandigheden. Verschillende aspecten van de maatschappij worden in beeld gebracht en maken dat we een beter beeld krijgen over in welke omstandigheden de mensen in Europa zich bevinden. Gelukkig pakken de auteurs het zo aan dat deze nieuwe kennis ons bereikt op een boeiende manier. Net zoals in het eerste deel, wordt ook hier het verhaal goed opgebouwd en zijn er veel zaken aanwezig die de nieuwsgierigheid prikkelen. Door continu maar met mondjesmaat nieuwe onthullingen te brengen, snel je vlug naar de laatste bladzijden van het boek. Het hele verhaal kon echter niet in 1 album verteld worden, waardoor we voor de ontknoping moeten wachten op het volgende deel. Door de vele afwisseling en actie is dit een vlot te lezen album geworden.
Tekenaar Vignaux weet echt wel waar hij mee bezig is. Door het goede samenspel van tekeningen en kleuren, slaagt hij erin een donker en koud sfeertje op te roepen. De karakterkoppen die de man op papier zet, vervolledigen het plaatje.
Experimenteren met de lay-out doet hij niet echt, maar er wordt veel variatie gestoken in het formaat van de tekeningen en in de paginaopbouw waardoor je je geenszins verveelt tijdens het lezen.

Besluit: een meer dan aardig album dat mij zeker kan bekoren!