Durango 17 Jessie

Durango is een rechttoe rechtaan strip zonder verbloemingen. Wysiwyg. Dit is de charme van deze reeks: Het wilde westen zoals we het ons willen voorstellen. Rauw, brutaal, the good, the bad and the ugly, een schone deerne die redding nodig heeft, saloons, woestijn, rondtollende verdroogde struiken, een overval, ... Om kort te zijn: alles wat we van het scherm hebben geleerd is terug te vinden in Durango.
Durango is in Wyoming waar hij herstelt van zijn wonde, opgelopen in deel 16. Niet alles functioneert voor de volle honderd procent maar de tijd zal de wonde niet helen want die tijd krijgt het niet. Larry Haynes is sheriff van een klein mijnwerksdorp en de gastheer voor Durango. In het dorp komt Haynes tussenbeide bij een ruzie in de plaatselijke saloon. Maxwell, verantwoordelijk voor het etablissement heeft het zware vermoeden dat Jessie niet alleen bij hem is komen werken voor het grove geld en is tot de ontdekking gekomen dat ze in zijn persoonlijke documenten neust. Hij staat op het punt om de waarheid uit haar te rammen maar daar is dus de sheriff.
Vier gore types zijn tegelijkertijd op zoek naar een buit die ze samen hadden verstopt na een gepleegde overval maar waarvan het een en ander is uitgelekt, namelijk de bergplaats. Anderen waren hen voor, de buit is weg maar wie heeft die opgegraven?

Duidelijk dus, alle ingrediënten zijn aanwezig om weer een prachtig deel van onze blonde held met blauwe ogen en een automatisch Mauser in de hand te lezen. Scenarist is nog steeds Swolfs, maar tekenaar Thierry Girod werd ingeruild voor Iko, tekenaar van onder andere de serie Duisternis (samen met scenarist Bec). Net als Girod sluit de tekenstijl van Iko zeer nauw aan bij die van de Swolfs. Zeer realistische tekeningen, uitermate gedetailleerde achtergronden, personages, dieren, ... Een Durango zoals we hem al jaren gewoon zijn en zoals we die wel kunnen smaken.

Deel 17 is zoals de traditie van deze reeks het wilt. Spannend van begin tot einde met alle geweld en intriges die nodig zijn. Zulke strips mogen gerust dubbel zoveel pagina's bevatten. :-)