William Adams, Samoerai 2 Kurofune

Kurofune, oftewel de zwarte schepen,... zij hebben er toe geleid dat William vast zit in Japan. Of beter gezegd, om weg te geraken van Japan was hij bereid om zijn principes ter zijde te schuiven en één van die schepen aan te vallen. Piraat spelen blijkt een prijs te hebben die hoger ligt dan William uiteindelijk bereid is te betalen. Hierdoor maakt zijn pad een draai van 180 graden en stapt hij in het Japanse leven en zijn cultuur. Hij wordt een samoerai.. niet op één dag natuurlijk, langzaam maar zeker.

Tezelfdertijd is dit Japan in het midden van een burgeroorlog. Je kan je bijna geen slechter moment voorstellen om samoerai te zijn, maar sommige ontwikkelingen zijn onafwendbaar en maken deel uit van William zijn lot. Zeker daar dit verhaal in de grond een schaakspel (of moet ik een spel 'go' zeggen) is, zonder weerga, waarbij iedereen er deel van uit lijkt te maken en probeert te winnen. De inzet is William zijn leven, de shogun zijn leven, de legers met tienduizenden soldaten en samoerais hun leven, het voorbestaan van sommige dorpen,... Elke zet is dus cruciaal en levensbelangrijk.

Het verhaal van William Adams is op de realiteit gebaseerd en bewijst nog maar eens dat het leven soms sterker uit de hoek kan komen dan welke film of boek dan ook. Weinig voorspelbaar en behoorlijk boeiend, zo kan je sequentie aan gebeurtenissen hier omschrijven. Je krijgt onderweg ook nog wat info mee over de Japanse cultuur en gewoontes en dat vanuit een westerse blik, die je dan wel langzaam meeneemt in die nieuwe wereld. Je maakt die evolutie mooi mee in de voetstappen van William.

In het kort: dit levert een fascinerend tweeluik op over een stukje onbekende geschiedenis