Ward 4 Stilte voor de storm

Ondanks de titel van dit deel is dit toch echt wel het einde van de eerste cyclus. We krijgen op heel wat vragen een antwoord, maar het achterliggende mysterie blijft geheim.

Ward en de Kessels zijn nog net van de vulkaan kunnen ontsnappen in het vorige deel, maar zijn hun echte boot kwijt. Ze zitten nu te dobberen in een sloep en het ziet er niet goed uit. Maar dan plots duikt hun oude boot vlak voor hen op en de piraten die er mee weggevlucht waren, eveneens van de vulkaan, zijn verdwenen. Het belooft eigenlijk niet veels goeds, maar de Kessels gaan op onderzoek en vinden al snel de achterliggende reden. De piraten waren dom genoeg om een groter schip aan te vallen dat een bekwame kapitein en bemanning had, die het dan ook gemakkelijk kon winnen van de kapers. Dit geeft de Kessels en Ward de kans om op zoek te gaan naar de kist die hen allen een uitweg zou moeten bieden uit dit schepenkerkhof. Maar natuurlijk is het uiteindelijk allemaal niet zo gemakkelijk..

We krijgen de oplossing en toch ook weer niet. Het verhaal op de voorgrond, de verdwijning van de Kessels, wordt mooi afgerond. Echter we weten niet hoe deze wereld in elkaar zit en welke krachten voor dit allemaal zorgen. Wat is de achterliggende reden? Magie of technologie? Wie zal het zeggen... er zijn dus meer dan genoeg vragen over voor een tweede cyclus. En ook een aantal personages hun verhaal is nog niet verteld en krijgen we hopelijk ook nog meer van te zien. De verdeling tussen wat wel en niet beantwoord wordt, zit goed. Je sluit dit deel met een afgerond gevoel waarbij er toch net genoeg geteased is voor een volgende ronde.

Als er één zaak is die ik hoop dat men aanpakt in de tweede cyclus is het dat deze personages wel heel koppig zijn. Ik bedoel dat de familie Kessel door hun impulsiviteit en hun gebrek aan communicatie de situatie heel dikwijls verslechterde. De meeste mensen leren bij, zeker als hun leven er van af hing, en dat laatste merk ik nog te weinig. Ze blijven iets te halsstarrig dezelfde fouten maken. Echter de bijna constante actie en de snelheid van de opeenvolgende wendingen trekken je daar zonder problemen voorbij. Dit was aan bullet train on steroids.

In het kort: bevredigend einde.