De grote zeeslagen 3 Jutland

Als je de naam Delitte ziet staan, weet je al wat te verwachten: geweldige zeezichten en sierlijke schepen maar ook steeds dezelfde personages. Je herkent de trekken van de hoofdpersonages keer op keer. Dat doet dit meteen bekend aanvoelen, maar heeft wel het nadeel dat je soms nog met het vorige verhaal in je hoofd zit en dat je even je hoofd moet resetten om een nieuw personage tot leven te laten komen.

In dit deel van de grote zeeslagen is Jutland aan de beurt. Als je bent zoals ik, heb je daar nog nooit van gehoord. Jutland is een schiereiland van Europa en is deels Deens en deels Duits. Zo weet je meteen waar het ligt. De zeeslag aldaar is de grootste van de Eerste Wereldoorlog. Aan de éne kant had je de Britse marine en aan de andere kant de Duitse marine. Het bijzondere, of rare, aan deze slag is dat de Britten de grootste verliezen lijden, maar toch als overwinnaars uit de strijd komen (als je daar kan van spreken wanneer er zo veel doden zijn gevallen). Dat gebeurt niet zo dikwijls. Het is echter een vreselijke strijd en dat krijgen we hier ook te zien. Hier zijn veel boten gezonken en heel veel mensen gesneuveld.

Dit is het werkterrein waar Delitte in uitblinkt en we krijgen waar voor ons geld. Mooie grote tekeningen over de slag, de gevolgen en de onrustige zee... bijna te mooi voor de inhoud, maar net dat doet je maar al te goed beseffen wat de tol is van zo een gevecht.

In het kort: ik ben weer wat te weten gekomen en dat op een prachtige manier (ondanks de gruwel)