De kat van de rabbijn 6 Bovenal bemin één god

'De kat van de rabbijn', waarvan de eerste vijf delen al lang in het Nederlands beschikbaar waren, krijgt nu het vervolg van het verhaal. En er wordt wel verwacht dat je de rest nog kent of herleest, want je wordt er direct middenin gesmeten. De kat praat, maar toch ook weer niet en de rabbijn zit daar voor iets tussen. Dat zijn bijvoorbeeld al allemaal elementen uit de voorgaande delen.

Ik herinner me dit vooral als een humoristisch verhaal dat best ook wat prijs gaf over de joodse religie en er meteen door monde van de kat vragen bijstelde, niet zozeer alleen over het joodse geloof, maar over religie in het algemeen. Ik was dan ook zeer benieuwd hoe dit vervolg zou verder gaan. Werd dezelfde toon gehanteerd of werd het allemaal toch net iets anders? Wel ja en neen...

De kat is nog wel bijdehand en weet wel dramatiek te brengen in zijn opmerkingen, maar er wordt nu ook wat extra zelfbeklag en melodramatiek toegevoegd. Sfar stapt over van een kritische benadering in het algemeen naar een 'les' dat er geleerd moet worden. Daarvoor is deze verandering in de kat nodig, maar naar mijn aanvoelen verliest men daardoor een beetje de oude sfeer van het verhaal. Niet dat het ineens slecht is, neen, daarvoor is dit te interessant als evolutie, maar het klikt net iets minder dan de vorige delen.

De tekeningen zijn nog steeds heerlijk gedetailleerd zonder te willen streven naar realisme. De bedoeling is sfeer en gevoelens op te roepen en deze manier van werken geeft alle plaats aan gezichtsuitdrukkingen, wat zeker bij een kat niet evident is.

In het kort: niet slecht, maar enige bijstelling van je verwachtingen is nodig