Winter 1709 1 Boek 1

Dit verhaal speelt zich af tijdens de Spaanse Successieoorlog (1701 - 1713) die speelt tussen verschillende Europese mogendheden die een alliantie vormden tegen Spanje en het door Lodewijk XIV geregeerde Frankrijk. In 1709 wordt Frankrijk getroffen door een extreme winter die vrieskou en hongersnood brengt. Een strijd om het steeds schaarser worden graan barst los.
Dit tweeluik behoort tot de collectie Historiae van Daedalus en dat merk je: in dit album krijg je heel wat geschiedenis voor de kiezen. Je aandacht erbij houden is dus geen overbodige luxe, tenzij je bekend bent met de Spaanse Successieoorlog natuurlijk. Een goede start voor wie graag meer weet over de achtergrond waartegen dit verhaal zich afspeelt, is trouwens Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_Successieoorlog).

De gruwelen waartoe oorlog, honger en kou de mens aanzetten, worden soms erg pijnlijk duidelijk in dit album. Sergeef en Xavier deinzen er immers niet voor terug om ook de minder besproken aspecten van de strijd ten toon te spreiden: kannibalisme, afgehakte hoofden, kindermoord... De menselijke natuur kent geen scrupules en dat wordt hier geenszins uit de weg gegaan. Het is een aspect dat ik wel kan appreciëren omdat het het geheel wat meer kruidt.
De sterkte van het verhaal bestaat erin dat verhaal en geschiedenis verweven worden. Zeker voor liefhebbers van het genre een goede zaak.
Het tekenwerk van Philippe Xavier is uitermate verzorgd en goed gedocumenteerd waardoor het geheel een realistische uitstraling krijgt die past bij deze geschiedenis. De kleurkeuze bepaalt mee de juiste sfeer van dit ijskoude oorlogsverhaal.

Besluit: een stevig stukje boeiende literatuur.