Centaurus 4 Het angstaanjagende land

Midden 2017 besprak ik reeds enthousiast het derde deel van deze reeks van de hand van Leo, Rodolphe en Janjetov. Ik recupereer hier graag min of meer het stukje dat een korte beschrijving geeft van het verhaal:
De aardbewoners wisten hun thuisplaneet uiteindelijk goed om zeep te krijgen en organiseerden een 400 jaar durende reis naar de dichtstbijzijnde bewoonbare planeet, Vera, gelegen in het sterrenstelsel Centaurus. De reis zit er bijna op en er wordt een missie op poten gezet naar de nieuwe thuishaven. Daar stuit het verkenningsgroepje op enkele bijzondere ontdekkingen die slechts het topje vormen van veel grotere en uiterst wonderlijke fenomenen. Tezelfdertijd leiden ook de verontrustende ontdekkingen op het moederschip tot steeds meer bizarre gebeurtenissen.

Ook in dit vierde deel blijven de curieuze en onverklaarbare zaken zich opstapelen, zowel op het moederschip als op de hopelijk toekomstige thuisplaneet. Doordat het verhaal zich op die twee fronten afspeelt en de gebeurtenissen een - u nog onduidelijke - link hebben, leest het boek vlot weg. Bovendien weten de auteurs nog steeds te verrassen met originele wendingen en houden ze zo deze reeks op een uitstekend peil! Gelukkig voor ons, lezers, worden ook antwoorden gegeven en krijgen we na het lezen van dit album een beter idee van wat er zich precies afspeelt op de vreemde planeet.
De invloeden van Leo zijn duidelijk waarneembaar in deze reeks. Waar de verwondering bij zijn bekendste reeksen zoals Betelgeuze en Aldebaran vooral lag bij de fauna en flora, is dit nu wel even anders. We zijn natuurlijk wel verwend geweest op dat gebied en ondertussen dus veel gewoon. De auteurs proberen zo nu en dan wel eens te verrassen met een eigenaardig wezen, maar er echt van opkijken deed ik niet. Dit komt vooral door de eerder beperkte inbreng die de planten en dieren in dit verhaal krijgen toebedeeld. De verwondering moet meer komen van de onverklaarbare fenomenen en de nieuwsgierigheid die dit opwekt...
Ik wil nog even kwijt dat Bram, de dommekracht van de bende, een stuk intelligenter en/of volwassener lijkt geworden. Je merkt een duidelijke breuk met de vorige albums. Persoonlijk vind ik dit niet slecht want voor mij kwam hij wel eens te ‘simpel’ over om geloofwaardig een dergelijk belangrijke rol te spelen in het verhaal.

Besluit: dit vierde deel in de Centaurus-reeks loste mijn verwachtingen volledig in: een originele verderzetting van het reeds lopende verhaal en genoeg antwoorden om de lezer tevreden te houden. Wat mij betreft moet men niet te lang wachten met het vijfde deel.