Buck Danny 57 Opération vektor

Opération Vektor / Operatie Vektor is het tweede deel van een trilogie. Het 3e deel gaat Le pacte / Het Pact heten en zal vermoedelijk in herfst 2020 verschijnen.
Deze review betreft de Franstalige hardcover, welke op 23 oktober 2019 is verschenen. Scenario is weer van Fred. Zumbiehl en tekeningen van Gil Formosa. De inkleuring heeft zijn vrouw Isbelle verzorgd.
In het vorige deel was Buck Danny bezorgt om zijn Russische geliefde Natalya Semyova en in dit album blijkt zij al snel hersteld en is zelfs in staat Buck Danny en Sonny Tucson naar de geheime basis van Jane "Lady-X' Hamilton te leiden. In de strijd tegen de geheime activiteiten van lady-X krijgen de Amerikanen nu ondersteuning van de Russen, die immers Vostok, hun basis op Antarctica, verloren hebben (zie eerste deel van deze trilogie). Ze sturen als afgevaardigde een bekende van Buck Danny & co, en wel commandant Igor Alexenco en zijn adjudant kolonel Vladimir Lensk. Alexenco kennen we reeds uit deel 45 "De Geheimen van de Zwarte Zee". Lensk en Natalya Semyova blijken elkaar te kennen en niet te mogen, en Jerry Tumbler merkt dit op. Er zijn dit keer veel plotwendingen en ook de ware bedoelingen van Natalya Semyova komen nu aan bod. Ze biedt zelfs Lady -X haar diensten aan, en als cadeau voor haar levert ze Buck en Sonny aan haar uit. Ook Jerry krijgt te maken met haar verraad. Ondertussen werken de Amerikanen en Russen samen in hun strijd tegen Lady-X en haar geheime organisatie en tegen Natalya Semyova en haar milieu-activistische organisatie "Circle".
Lady-X kan alle toestellen besturen...

Er gebeurt dus veel in dit album, alhoewel er toch ook enkele pagina's zijn, waar amper wat gebeurd (de vliegscenes boven Antarctica). De plotwendingen zijn natuurlijk verrassend. Zelfs een Buck Danny look-a-like is van de partij en daar maakt Lady-X goed gebruik van. Het was hierop lang wachten, maar sinds de tweede Buck Danny cyclus ("De Vliegende Tijgers") maken we eindelijk weer een emotionele Jerry Tumbler mee. Een Franse marinier op de Charles De Gaulle lijkt sprekend op CEO Alexandre Paringaux, Formosa's superieur bij uitgever Dupuis...
Sonny Tucson stuit op een NF-5E Tiger... ...van de Chileense luchtmacht?

Grafisch zijn er weer verbeteringen tov de voorgaande albums, hoewel Gil Formosa ook ketsers maakt t.a.v. de grootte van personages. Op de albumcover zien we dat al: Sonny staat iets VOOR Buck, maar toch is hij veel kleiner getekend. Hij hoort in deze grootte zich ACHTER Buck te bevinden. Zo zijn er nog een paar tekeningen te zien waar de personages als dwergen zijn getekend. Verder is het op Antarctica rond de -50 Celsius, maar dat is -evenals in het vorige deel- amper aan de outfit der personages te zien. Op de albumcover draagt Lady-X zelfs een legging... Dit vind ik toch minpunten van dit album, en haalt de totale score naar beneden.
De inkleuring door Isabella Formosa is daarentegen prachtig.
Jerry Tumbler vliegt de F-35B van Buck Danny van basis Vostok naar de Charles De Gaulle

Aan heit eind van dit verhaal heeft Lady-X de bazooka van de albumcover ingezet tegen Buck en Sonny en is het de vraag hoe het met hen afgelopen is. daarnaast wordt op de laatste pagina Jerry door Lady-X en Natalya alleen in het desolate Antarctische landschap achtergelaten. Kan hij dat overleven? Mocht dit trouwe trio überhaupt overleven, wat gaan ze met Natalya doen? Het is ca. een jaar wachten op de afloop!
Jerry op zoek naar de vermiste Buck, Natalya en Sonny

N.B.
Vijf pagina's preview zijn te zien op de website van Dupuis: link..