Renaissance (Emem) 1 Ontheemd

We schrijven 2084. De blinde hebzucht van de mens heeft de natuurlijke grondstoffen bijna uitgeput en de globale temperatuur verder doen stijgen waardoor de zeespiegel enorm is gestegen. Enorme migratiestromen, bergachtige gebieden die bevolkt worden en nieuwe oorlogen zijn enkele van de gevolgen. Bovendien is een nieuwe ziekte opgedoken die een groot deel van de bevolking lijkt te treffen. De mensheid staat op het punt om uit te sterven. Normaal geen reden voor het Complex, een verbond van buitenaardse beschavingen, om in te grijpen. Maar de zin voor esthetiek van ons ras heeft hen anders doen beslissen. Swänn en Sätie maken onderdeel uit van de invasiemacht die moet voorkomen dat de inwoners van de aarde hun eigen ondergang bewerkstelligen.
Dit album vormt de start van een trilogie. Het afwijkende tegenover veel andere reeksen is dat de buitenaardse invasiemacht erop uit is de mensheid tegen zichzelf te beschermen. Geen gemakkelijke klus gezien de vele maatschappelijke problemen op onze aardkluit en de vijandigheid die heel wat aardbewoners ten toon spreiden tegenover de aliens. De auteurs hebben duidelijk geen goed oog in de toekomst. En dat zowel m.b.t. de verwoesting van onze leefomgeving als de angst voor het onbekende. Beide zaken worden hier realistisch in beeld gebracht en zetten de lezer aan tot nadenken.
De realistische achtergrond is trouwens niet het enige wat me positief stemt aan dit album. Ook de afwisseling tussen het verhaal dat zich op aarde afspeelt en de beelden van de planeet Näkän waarop beide buitenaardse protagonisten geboren werden, vind ik erg boeiend. De auteurs laten ons d.m.v. weemoedige terugblikken van de buitenaardse hoofdrolspelers vrij uitgebreid kennismaken met een bijzondere wereld met unieke fauna en flora. Ook de techniek waarvan men de buitenaardsen gebruik laat maken, getuigt van veel inventiviteit. Iets wat een SF-fan zeker zal weten te appreciëren.
Om een goed verhaal te laten binnenkomen, is ook het tekenwerk belangrijk. Gelukkig kwijt Emem (pseudoniem van Matthieu Ménage), die onder andere reeds tekenwerk verzorgde voor Carmen mc Callum, zich hier uitstekend van z’n taak. De gedetailleerde en kleurrijke taferelen versterken het verhaal. Er is een duidelijk verschil in sfeer tussen de aardse en de buitenaardse taferelen, wat bijdraagt tot de leesbaarheid en herkenbaarheid van de verschillende taferelen. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat de mimiek van de personages soms beter kan. Nu worden mensen nogal vaak met open monden weergegeven. Storen doet dit echter niet.

Besluit: een boeiende start van een beloftevolle SF-trilogie. Laat de volgende delen maar snel verschijnen!