Star Wars: Lost Stars 1 Volume 1
2 Volume 2
3 Volume 3

Elk zichzelf respecterend Star Wars liefhebber doet meer dan enkel de films bekijken en teleurgesteld zijn telkens een nieuwe film in de zalen komt. Sinds vorig jaar is er ook het degelijke The Mandalorian, maar al jaren zijn er ook de geanimeerde TV series die niet enkel voor kinderen het bekijken waard zijn. Dan zijn er nog tal van video games, boeken en comics die allemaal verhalen vertellen die vaak parallel lopen met de films of de gaten tussen de films invullen.

Zelf bekijk ik alle films en TV series. Video games zijn niet aan mij besteed (kost te veel tijd en kan ik niet met mijn partner doen). Ik heb hier en daar wel een comic gelezen (vooral dan deze geschreven door Brian Wood - nogal teleurstellend over het algemeen) en naar enkel audio boeken geluisterd (ik lees traag, een echt boek lezen zou veel te lang duren).

Mijn favoriete boeken zijn tot op heden deze geschreven door Claudia Gray. Ze is goed in het begrijpen van de personages en hen in interessante situaties brengen. Het zijn niet meteen boeken vol actie, maar ze vervelen geen seconde. Mijn favoriete boek van haar hand is Lost Stars, een verhaal over twee jongeren van op een onbeduidende wereld wiens vriendschap steeds opnieuw op de proef wordt gesteld.

Thane komt uit een gegoede familie, Ciena uit een familie van parias. Een toevallige ontmoeting en de komst van The Empire naar hun planeet zorgt er echter voor dat ze een belangrijk onderdeel van elkaars toekomst zullen uitmaken. Hun wegen scheiden vaak van elkaar, maar het lot brengt hen steeds weer samen, en dat verloopt niet altijd makkelijk.

Dit boek is nu omgezet in manga form door Yusaku Komiyama. Het tekenwerk is zeer typerend voor manga: een semi realistische tekenstijl met vrij veel details en zwaar overdreven emoties die opeens zeer caricaturaal neer worden gezet. Alles wat canon Star Wars schepen en settings betreft wordt wel zeer nauwkeurig getekend, er is nooit onduidelijkheid over wat wat is en wie wie is.

Het verhaal is uiteraard ook bewerkt, het boek is immers niet dun, en manga is een genre dat veel plaats nodig heeft om zijn verhaal te doen. Helaas verliest het verhaal net de dingen die het boek zo goed maakten. Alle gebeurtenissen worden netjes een voor een afgevinkt, maar de gevoelens en strubbelingen van de personages worden te veel uitvergroot en te snel afgehandeld. Alle subtiliteit en diepgang zijn helemaal verloren gegaan. Verder waren er enkele momenten die wat geforceerd voelden of zelfs vergezocht. In het boek voelden deze momenten echter zeer natuurlijk aan en waren ze goed opgezet.

Al bij al dus een matige adaptatie van een boek dat ik echt iedereen kan aanraden. Deze versie kan ik echter niet aanraden, tenzij je het boek al hebt gelezen en een kortere versie wil herlezen. Als je deze versie eerst leest, zal je vermoeddelijk niet staan springen om het boek vast te nemen, ook al is de basis van het verhaal behoorlijk sterk.