First woman 1 Dream to reality

Op 25 september bracht Nasa z’n eerste interactieve graphic novel uit. Het album ‘First woman’ is in meerdere opzichten uniek en de moeite waard.

Het mooie aan deze strip is dat je hem gratis kan lezen binnen een door Nasa gecreëerde app voor Android, app voor iOS, op hun website of als downloadbaar pdf-bestand. Wie liever papier in handen heeft, kan ook voor dat medium opteren (geen idee hoe eenvoudig of duur het is om bij ons een exemplaar op de kop te tikken). In alle gevallen kan je delen van de strip tot leven brengen via de app, die toelaat om pagina’s te scannen, waarna je extra info te zien krijgt in de vorm van korte filmpjes of XR-inhoud (AR en/of VR). Soms wordt dit laatste ingezet als verrijking van de strip-inhoud: een extra brede en geïnformeerde kijk op een ruimtepak of het Space Launch System bv. Andere keren kan je rondkijken en -wandelen in de Orion-capsule of een maankrater. Kortom: er is héél wat te ontdekken en bij te leren. Genoeg alleszins voor verschillende uurtjes entertainment.

Het verhaal gaat over Callie Rodriguez, de eerste vrouw op de maan. In dit album krijgen we vooral haar levensverhaal te lezen en wordt een beeld geschetst van de eerste nederzetting op de maan. Behalve door een aantal mensen, wordt ze vergezeld door haar robot-sidekick RT. Deze laatste moet voor de humoristische noot zorgen, maar schiet op dat gebied volgens mij z’n doel wat voorbij.
Veel gebeurt er nog niet in deze eerste 44 bladzijden, maar het idee dat er binnen niet al te lange tijd (hopelijk) een nederzetting op de maan komt, is al spannend op zich. Dit stripboek, dat zich in hoofdzaak richt op een jonger publiek, moet het dan ook vooral van dat vooruitzicht hebben. Én van de extra digitale inhoud die ervoor zorgt dat dit niet zomaar een sciencefiction-album is, maar veeleer een sciencefaction-verhaal.
De enorme cliffhanger aan het einde doet vermoeden en hopen dat er een vervolg zit aan te komen.

Ik vermeldde reeds dat men met dit album vooral een jonger publiek aanspreekt. Dat zie je ook aan de tekeningen: die zijn eerder eenvoudig en voorzien van weinig detail. Ook aan de achtergronden is niet heel veel tijd gespendeerd.

Besluit: behalve de taal, is er weinig dat een drempel vormt om dit album in huis te halen. Voor wie jongere kinderen heeft: een ideaal moeder/vader - zoon/dochter moment!