Zielloos 1 Inwijding

Zielloos is een nieuwe fantasy reeks die verschijnt bij Dark Dragon Books. De ziellozen zijn een meedogenloze groep huurlingen, als herkenning hebben ze allemaal een doodshoofd die in gouddraad in hun arm is genaaid. Maar die gouddraad moet je verdienen. Ian Aranill is een jonge edelman die zijn plaats in de groep wil veroveren en dus kost wat kost zijn gouddraad wil verdienen.

Het scenario van deze reeks is van het Italiaanse duo Luca Enoch en Stefano Vietti. Ze maakten eerder al “Dragonero” waar Ian al een hoofdrol in speelde.
De tekeningen zijn van de hand van Mario Alberti, hij tekende ook al het eveneens door Dark Dragon Books vertaalde “De muur”.
De figuren zijn uitgewerkt in een ruwe, krasserige stijl, terwijl de achtergrond fijner is uitgewerkt. De inkleuring verdient zeker een pluim en zorgt voor extra sfeer bij de vele avondscènes, die worden opgelicht door enkele vuren. Ook de manier waarop de regen wordt uitgebeeld verdient een pluim. Alberto maakt gebruik van een opvallende bladschikking, hij gebruikt maximum 6 prenten per bladzijde, meestal minder, en die zijn veelal uitgerekt en smal. Ook de tekst is tot een minimum herleidt. Geen enkel tekstvak met duiding, alleen maar dialogen en onomatopeeën. Die combinatie bezorgt ons een erg filmische strip met een hoog leesritme.

Dit is het eerste album van een reeks, volgens de achterflap is elk album een compleet verhaal, maar na dit eerste deel blijf je toch wel op je honger zitten. Je krijgt eigenlijk weinig voeling met Ian. In een flashback zie je wel dat hij ruzie had met zijn vader, waarna hij het kasteel verlaat, maar waarom hij ruzie had kom je niet te weten. Je weet ook niet waarom hij zich wil aansluiten bij deze harteloze huurlingen, en als hij toch dan toch zo hard is, lijkt het vreemd dat hij zich zo druk maakt om een onbekende baby.
Ook de fantasy-setting wordt niet echt gebruikt, in de troep zit er wel een trol en een magiër, maar tot nog toe is de trol een gewone spierbundel en de magiër is zijn tent nog niet uitgeweest!
In het Frans zijn er al vier delen verschenen dus misschien wordt er in de volgende delen meer over deze wereld verteld.

Achteraan het boek zit er nog een katern met schetsen en wat uitleg, dit zou beter vooraan in het boek hebben gezeten om je als lezer toch al wat achtergrond te geven om vlugger in het verhaal te kunnen duiken.

Het zal van de volgende delen afhangen of deze reeks een plekje op onze boekenplank verdient!