De eed van staal 1 Een valse glorie

Dat Dark Dragon Books ook pareltjes van strips kan afleveren, hebben ze intussen ruim bewezen (denk maar aan ‘Jagen op Ramirez’, ‘Terrence Trolley’, het sprookje ‘Bluebells Wood’, etc). Voeg dit tweeluik maar gerust toe aan dit lijstje.

Het verhaal wordt opgebouwd aan de hand van 2 verhaallijnen die gescheiden van elkaar verlopen. Enerzijds volgen we Estella Ascensal, een jonge reservist, die opgeroepen wordt om een moord op een held van de burgeroorlog te onderzoeken. (De stad Torrade is intussen 3 jaar in vrede na een burgeroorlog die hun land heeft verwoest.) Al gauw komt ze tot de vaststelling dat de moordenaar niet alleen gehandeld heeft. Estella is als baby geadopteerd geweest door haar vader die bij Onarchen woont; echter liggen haar roots bij Nederwijk onder leiding van de Salamander. Om haar speciale gaves naar boven te brengen, besluit ze de Salamander op te zoeken.

Anderzijds wordt Aelis Mendigal, een voormalig soldate uit Torrade, opgeroepen om een verloren klerk te vinden. Deze klerk was bezig met een verslag op te maken over de burgeroorlog, maar is plots verdwenen op rand van de Onarch-gewesten. Aelis sluit aan bij de Romanos, een rondzwervend volk die ook op weg is richting het grensgebied. Op haar tocht ontdekt ze dat de Onarchen blijkbaar toch niet zo’n heldhaftige oorlog gestreden hebben…

De verhaallijnen lijken misschien complex op het eerste zicht, maar dat zijn ze niet. Er worden geen onnodige zaken aangehaald en alles blijft to-the-point waardoor je niet het noorden kwijt raakt. In het verhaal komen ook verschillende soorten volkeren voor, wat de nodige diepgang geeft. De verhaallijnen vloeien mooi over in elkaar en weten een mooi, afwisselend geheel af te leveren. Later zal blijken dat de 2 verhaallijnen elkaar aanvullen. Debutant Gwenaël levert hier bijgevolg een knap verhaal af dat weet te bekoren.

De tekeningen komen van de hand van Elisa Ferrari (Pirates of the Carribean, Star Wars, Avontuur in Venetië) en zijn ok. In close-up zijn de tekeningen meer dan goed, maar als de ruimere omgeving weergegeven wordt, verliest het geheel detail. Maar dit is nooit storend, alles blijft sfeervol en weet de toon te zetten.

Dit is zo’n tweeluik waarvan je het jammer vindt dat het stopt na het tweede verhaal. Het universum in deze albums biedt nog zoveel meer om te ontdekken en over te verhalen..

4,5/5 sterren