Neptunus (Leo) 1 1e episode

Een nieuw verhaal in de cyclus van Aldebaran is altijd wat uitkijken wat dit zal brengen. Eén ding is zeker: je bent fan van het werk van Leo of je bent het niet.

Deze cyclus is alvast de vreemde eend in de bijt, want deze cyclus zal maar 2 delen beslaan en zal ons ook geen nieuwe werelden laten verkennen. Het verhaal start direct met een strak tempo waarbij er een vliegende schotel de aarde nadert. Manon heeft net haar diploma behaald als speciaal agent voor de VN, waardoor ze ingezet kan worden voor speciale ruimtemissies. Dit mag ze meteen doen want ze wordt via Luc ingeschakeld om contact te maken met de vliegende schotel. Wat ze op de vliegende schotel aantreffen lijkt wat teleurstellend, maar dit schip is meer een voorbode wat ze te zien krijgen rond de planeet Neptunus. Intussen is Kim terug gereisd naar Betelgeuze om contact te leggen met de Mantrisse om die te overtuigen de ‘wonderpillen’ aan meer mensen te geven. Jammer genoeg lijkt Kim de Mantrisse niet te kunnen overtuigen omdat deze de mensen te bruut en te gewelddadig vindt (toepasselijk in deze tijden…). Na een kort verblijf op Betelgeuze wordt Kim opgeroepen om mee op missie te gaan samen met Manon, richting het onbekende ter hoogte van Neptunus…

Leo (afkorting van zijn echte naam Luiz Eduardo de Oliveira) weet ons opnieuw onder te dompelen in een verhaal waarbij hij ons weet te triggeren om te weten wat er gaande is. Toegegeven, veel actie is er niet aanwezig in deze strip en nieuwe, vreemde dieren zien we niet. Maar de Mantrisse en de Iums op Betelgeuze blijft nog altijd een leuk weerzien. Er passeren trouwens heel wat oude bekenden de revue in dit album, wat ook een leuke extra is. Zijn tekeningen zijn terug vrij kil en basic, als je het zo kunt noemen, waarbij alles er vrij strak uitziet zonder al te veel details. Maar dat draagt dan weer bij tot het futuristische gevoel.

Al bij al een leuk album, maar het gemis van de werelden en de spanning die zo typerend waren voor de cyclus van Aldebaran of Betelgeuze weegt wat door bij dit album.

3,8/5 sterren