Karolus Magnus - De barbarenkeizer 1 De Wasconische gijzelaar

Karel de Grote was 1 van de grootste Westelijke heersers in de Europese geschiedenis waarbij hij later zelfs heilig verklaard wordt, dus niet te verwonderen dat er een nieuwe reeks over deze grote, en tot de verbeelding sprekende keizer wordt gemaakt.

Drie eeuwen na de val van de Westelijke Romeinse overheersing, komt het Frankische rijk tot stand. Pepijn de Korte overwon de Longobarden, waarop zijn zoon Karel de Grote zijn succesvolle overwinningen verder zette met onder andere de verovering op de Saksen. In dit verhaal wordt verder geborduurd op de machtszucht van Karel de Grote waarbij hij het voorstel krijgt van de Saracenen om samen te spannen en de Emir van Cordoba aan te vallen. In ruil krijgt hij toegang tot de zuiderlijke steden zoals Zaragoza, wat een goede aanvalsbasis is om het zuiden verder te veroveren. Intussen komt een Wasconiër ook in het verhaal naar voren, nl. de zoon van de Hertog van de Wasconiërs. Deze is gevangen onder Karel de Grote, wat hem een gunstige positie levert tegen de - tot nog toe - onverslagen Wasconiërs in de Pyreneeën. Hoe het verhaal verder gaat, zal je zelf moeten ontdekken in dit epos…

Epos is de juiste benaming, want alles wordt heroïsch weergegeven in dit album. Stripauteur Bartoll Jean-Claude (Antarctica, Missie Osirak,…) weet de historische feiten mooi af te wisselen met de nodige actie. In het verhaal ontbreekt het eveneens niet aan de nodige intriges en machtsspelletjes en dit is nog maar het topje van de ijsberg. Want volgens de cover worden we getrakteerd van de woestijnen van Al-Andalus tot in het ijskoude Saksen, ook de wouden van Neustrië en de Wasconische bergen mogen niet ontbreken. Variatie troef dus.

Ook de tekeningen door nieuweling Eon (‘Druuna het begin’ zal ook van zijn hand zijn) weten meer dan te bekoren. De mooie (grote) tekeningen spreken aan en sleuren je mee in het verhaal, net als de sfeervolle inkleuringen. Knap getekende dieren (beren, olifanten,…), emotievolle gezichtsuitdrukkingen, duels, landschappen, de middeleeuwse uitrustingen… alles lijkt vanzelfsprekend getekend te zijn alsof het niets voorstelt.

Mochten alle historische reeksen van dit niveau zijn, zou het een plezier zijn om de geschiedenis te (her)ontdekken ! Op naar meer van dit !

4,5/5 sterren