De drager 3 De schaduwen die ons binden

Wat als de wereld om zeep is en alle ijzer wordt aangevreten door de Plaag, tot zover het je zelfs je lichaam aantast? Welkom in de biotoop van de Drager, de man met de rode ogen die in ruil voor het innemen van een pil iedere opdracht aanvaardt..

In de vorige delen werd duidelijk dat de Drager niet alleen handelt en er door middel van zijn pillen verschillende ‘Dragers’ rond lopen. In dit deel komen we te weten dat Minerva, de vrouw met de dreadlocks, hiervan op de hoogte is doordat ze destijds haar zoon mee gaf aan de Drager. Ze voelde zich hiertoe verplicht omdat hun gezin nog niet gemuteerd was door de Plaag, en een sekte haar zoon zou meenemen zodat hij een nieuw zuiver ras kan voortplanten. In ruil nam haar man, Kivan, een pil in van de Drager. Hierdoor is hij ook getransformeerd naar een Drager en wilt ze koste wat kost haar man terug vinden om hem te redden. Samen met de ‘snuffelaar’, die onder andere kan ruiken of je hetzelfde DNA hebt, gaat ze op tocht om de confrontatie aan te gaan met de Drager. Zal Minerva Kivan terug vinden en wat is er eigenlijk gebeurd met hun zoon Iram? En waar vinden ze de echte Drager terug?

Wat interessant is in deze reeks is dat we in de eerste 2 delen de indruk krijgen dat de Drager van goede wil is en de focus ligt meer bij hem. In dit deel ligt de nadruk meer op Minerva en krijg je meer sympathie voor haar kant van het verhaal. Zo brengt auteur Tristan Roulot (Het testament van kapitein Crown, Hedge Fund, Irons,…) geen zwart-wit verhaal en met voldoende plotwendingen wat het boeiend maakt. De komische noot door de looks en lompheid van de snuffelaar is ook een aangename afwisseling op de vele actie in dit album. Die actie weet tekenaar Dimitri Armand (De nieuwe avonturen van Bob Morane, Sykes, …) goed te brengen, met af en toe leuke grafische effecten die toegevoegd zijn. Ook de personages zijn knap getekend, hoewel je het gevoel krijgt dat je alles wel eens gezien hebt. Een mix tussen de Undertaker en Green Class, het zou zomaar kunnen.

Wat te doen deze vakantie? Lees een strip zoals deze reeks, je zal het je niet beklagen! Geen topper maar wel een vermakelijke, aangename strip.

3,8/5 sterren