De werelden van Thorgal - De jonge jaren 10 Sydönia

De cover spreekt in ieder geval aan als je dit album aanschouwt; benieuwd of de inhoud ons ook weet te bekoren..

De naam Sydönia heeft om te beginnen niets met die andere stripfiguur te maken, integendeel zelfs. Sydönia is de jonge dochter van de onlangs overleden koning Harald (zie het vorige album in deze reeks), maar van dit overlijden is ze nog niet op de hoogte. Ze is het saaie leventje beu aan het hof en wil zelf het heft in handen nemen. Echter heeft haar moeder die koningin is, nog altijd de macht. Als mannen de huid van een door Harald geschoten beer in het kasteel binnenbrengen, blijkt deze huid te kunnen communiceren met Sydönia. Deze geest blijkt verwant met de bloedlijn van Sydönia, waarbij hij haar meldt dat Harald overleden is. Even later wordt dit bevestigd door een koninklijk handelsschip dat terug is. De hoge raad van het kasteel komt dit ook te horen waarop Sydönia een deal sluit met hen om haar bastaardbroer Sveynn uit te schakelen, gezien deze nu de troon zal bestijgen. Even later komt de drakkar van Sveynn aan waarop Thorgal zich ook bevindt. Maar als ze de wallen binnen varen, blijkt het wel heel stil te zijn… verdacht stil. Weet Sveynn zich als koning uit te roepen, of lopen ze in de list van Sydönia…?

Het scenario van dit deel is terug door Yann (Berentand, Black Squaw, Mezek,…) geschreven en weet terug iets meer te bekoren dan het vorige deel. Echter blijft de Thorgal-sfeer van weleer wat zoek, precies of de jonge jaren ook wat mager zijn qua verhaal. Het blijft allemaal vrij simpel: Sydönia neemt gemakkelijk de macht over, ze probeert haar broer Sveynn uit te schakelen, die op zijn beurt zijn deel doet,… Ok, er zijn een paar leuke extra’s op het eind maar het weet niet te overtuigen. Het tekenwerk van de hand van Roman Surzhenko blijft wel op een mooi niveau en doet geen afbreuk aan de reeks. De brute vikingen, de dreigende drakkars en de actie worden mooi in beeld gebracht.

Verwacht geen heropleving van deze zijreeks, maar als je zin hebt in wat rauwe vikingactie blijf je wel goed zitten met dit album.

3,4/5 sterren