Frnk 7 Gevangenen

Dat Diedeldus een succesvolle spin-off van Daedalus is, gaat niemand ontkennen. Deze reeks is daarbij intussen een gevestigde waarde, en terecht.

In dit verhaal volgen we een vliegtuig in het jaartal 1962 dat op weg is naar zonnige oorden, tot dit gekaapt wordt door een 3-tal gangsters. Als de stewards in opstand komen, wordt 1 van de piloten per ongeluk neergeschoten en dreigt het vliegtuig neer te storten. De andere piloot kan het vliegtuig terug in balans brengen, maar het vliegtuig is reeds uit koers. Wat later verdwijnt het door een portaal naar de prehistorie. Daar crasht het vliegtuig waarbij Krauss de leiding neemt over de groep mensen. 1 koppel neemt echter het initiatief in eigen handen en ontsnapt met hun dochter Kenza de wildernis in… Enkele jaren later komt Kenza als tiener in contact met Frank. Samen met Francisco besluiten ze het kamp van Krauss binnen te dringen via het ‘kippenhok’ vol dinosauriërs. En dan is het hek van de dam..

Dat ieder FRNK-album garant staat een doldwaas avontuur staat buiten kijf. Scenarioschrijver Olivier Bocquet (De toorn van Fantomas,…) weet telkens te verrassen met een leuk verhaal in een prehistorisch kader. Daarbij zorgt de combinatie van mensen uit onze tijd en de oermensen dikwijls voor hilarische gesprekken. Dit maakt het een mooi gebalanceerd verhaal met grappige passages. Vooral de humor in dit verhaal/deze reeks verdient een pluim. Dit wordt versterkt door de prachtige tekeningen van de hand van Brice Cossu (Carthago, De orde van de Drakenridders, …). Deze zitten vol detail en hij weet de humor heel goed over te brengen. Ook de sfeervolle inkleuring door Yoann Guillo dient een vermelding.

Dit is bijgevolg opnieuw een topper geworden in deze reeks, een leuk tussendoortje voor zowel jong als oud!

4,2/5 sterren