De dode monnik 1 Het vervloekte manuscript

De cover ziet er op het eerste zicht wat eentonig uit, maar als je deze nader beschouwt zie je al gauw dat het meer betreft dan enkel een jongen die geboeid is. Uit zijn schaduw groeit namelijk een volledig strijdtafereel op de achtergrond. Ook de tekst op de achterflap weet alvast aan te spreken: een novice monnik Stolin die bij het opbergen van de spullen van een overleden monnik een verborgen boek vindt… het begin van een boeiend verhaal?

De toon wordt alvast ingezet als we het album open slaan en een grote veldslag beschouwen onder leiding van Principe-Combattente Ytrium om een bende ketters neer te slaan. Daarbij wordt ook de jongen van op de cover gevangen genomen. Dit blijkt het begin van het verhaal in het boek te zijn geschreven door monnik Piranesi. Deze leeft in een strikte gemeenschap met andere monniken waarbij de mond toegenaaid wordt. Piranesi had echter het geluk om als jongeling te leren schrijven, en heeft zijn levensverhaal in een boek neergepend. Nu weet novice Stolin dit boek te vinden. Dit is voor hem een welkome afleiding waarbij hij het tijdens het vele bidden wegsluipt om te kunnen verder lezen in het boek. Daarbij leest hij hoe Piranesi destijds aangesproken wordt door een moeder waarvan haar zoon door een ongelukkig toeval gevangen genomen is in de strijd met de Principe-Combattente. Nu vraagt ze aan Piranesi om haar onschuldige zoon te bevrijden uit de kerker. Of dit Piranesi zal lukken, is maar de vraag…

Op zich is dit een mooie basis voor een origineel scenario waarbij er heel wat mysteries rond het klooster hangen. Dit is het eerste deel van een trilogie, maar momenteel is het nog wat gissen waar dit verhaal naar toe gaat. Scenarist Jean-David Morvan (Irena, Konvooi, De Duivelsprinsen,…) laat nog niet veel los in dit eerste deel. De tekeningen door de Franse Richard Yen ofwel Scietronc (Ik zal spuwen op je graf) weten me persoonlijk minder te bekoren. De gebouwen ademen heel wat sfeer en detail uit, waarbij de karakters het tegenovergestelde doen. Deze zijn vrij kinderlijk en eenvoudig getekend. De personages hebben zelfs soms iets mee van een manga tekenstijl, wat niet past bij de mysterieuze en donkere sfeer die over het klooster hangt.

Het is wat afwachten wat het verhaal in de volgende delen zal brengen, maar dit eerste deel scheert alvast geen hoge toppen.

3,4/5 sterren