De drie geesten van Tesla 1 Het Chtokavische mysterie

Als we de naam ‘Tesla’ tegenwoordig horen, denken we meteen aan de doorbraak van de elektrische wagen onder invloed van Elon Musk. Echter is dit een ode aan Nikola Tesla, naast Thomas Edison 1 van de grootste uitvinders in de 20ste eeuw. Laat deze reeks nu net daarop mooi inspelen.

Het verhaal speelt zich af in het New York tijdens de 2de wereldoorlog (begin jaren 1940). Daarbij volgen we Travis en zijn moeder die, net zoals vele Europeanen, uitwijken naar veiliger oorden. Ze komen daar terecht op een appartement op de 13de verdieping, waar Travis in contact komt met zijn grimmige buurman. Al snel blijkt dat deze oude man weinig vriendelijke indrukken nalaat, want de straatjongens uit de buurt beschouwen hem als boeman. Als Travis zijn moeder op een avond gaat werken, hoort Travis de buurman vertrekken. Travis besluit hem te volgen, waarbij de oude man naar de Brooklyn Bridge lijkt te gaan. Als Travis hem plots uit het oog verloren is, ziet hij uit het water vreemde duikers uit het water opduiken. Deze zetten meteen de achtervolging in op Travis… als Travis zich weet te verstoppen, ziet hij nog meer vreemde spinachtige wezens langs komen. Wat speelt er zich allemaal af in New York die op de rand van oorlog staat? En wie is die vreemde man die alle contact mijdt?

Scenarist Richard Marazano (De expeditie, Genetiks, Minik,…) weet te imponeren met het verhaal. Alles lijkt wel aanwezig in dit verhaal: mysterie, spanning, vriendschap, fantasie, ontluikende liefde, wetenschap,… maar alles in mooie proportie en goed opgebouwd. Het stripverhaal heeft geen paginanummers maar je gaat zo vlot door het verhaal dat dit ook niet nodig is. De tekeningen door Guilhem hebben hier zeker ook hun aandeel in. Let maar eens op de knappe interieurs en de mooi versierde trappen die hij weet te tekenen, ook de mechanische wezens zijn knap vormgegeven. Leuke kanttekening, de scenarist doet ook de inkleuring in deze strip. Dit bewijst ook hoe goed beide auteurs op elkaar afgestemd zijn.

Dit is het eerste deel van een drieluik en doet meteen verlangen naar meer. Neem de sfeer van ‘De 4 van Baker Street’, gooi er wat wetenschappelijke achtergrond bij en giet er een sausje van mysterie over en je hebt een recept om van te smullen.

4,3/5 sterren