De Robbedoesvrienden 1 Een Robbedoesvriend is moedig en eerlijk...

Robbedoes blijft mensen inspireren, dat merk je tegenwoordig aan de vele spin-offs die uit de grond rijzen. Maar zelfs in de Tweede Wereldoorlog was de favoriete stripheld al een voedingsbodem voor verzetstrijders…

België, Marcinelle 1943, we volgen de tienjarige Flup die naar de kiosk treedt om zijn favoriete stripblad te gaan kopen. Hij druipt echter teleurgesteld af als hij te horen krijgt dat ‘Robbedoes’ door de Duitsers verboden is. Daarop besluit hij zijn Robbedoesvrienden op te trommelen en een plan te bedenken om de Duitsers een hak te zetten. Even later in 1944 staat Doisy, hoofdredacteur van het blad ‘Robbedoes’, stil bij het graf van 2 Robbedoesvrienden. Hij voelt zich schuldig voor hun dood, want ze werden geïnspireerd door de Erewet die wordt voorgesteld in het weekblad ‘Robbedoes’. Daarbij haalt hij samen met de priester herinneringen naar boven over de 6 Robbedoesvrienden en komen we beetje bij beetje het verhaal van de vrienden te weten. Dit is alles ten tijde van de onderdrukking door de Duitse vijand, waarbij alles in het geniep moest gebeuren als je als verzetstrijder wilt gelden..

Het Frans-Belgische auteursduo Jean-David Morvan (scenarist) en David Evrard (tekenaar) zijn voornamelijk bekend van Irena en de gelijkenissen zijn niet ver te zoeken. Ook hier leggen beiden, samen met inkleurder Benoit Bekaert, een dijk van een strip neer. Het verhaal is kinderlijk getekend in de typische stijl van Evrard, met de vloeiende lijnen (wat je heel letterlijk mag nemen). Maar dit past perfect in dit thema, wat het allemaal iets zachter maakt. Door het kleurgebruik komen de Robbedoesvrienden naar buiten als de vrolijke kwajongens, tegenover de grauw ingekleurde Duitsers. Het verhaal zelf blijft plakken en je wilt weten hoe het de vrienden zal vergaan. Dat het verhaal gebaseerd is op waargebeurde feiten, helpt eveneens. Het zit ook vol verwijzingen naar andere striphelden: Baard en Kale, Jan Kordaat, Quick en Flupke, Bollie en Billie, Blake en Mortimer,… zelfs Irena komt even opdraven. Het zit hem soms in de kleine details, wat het net zo leuk maakt. Achteraan het album word je als afsluiter getrakteerd op een extra dossier dat terug grijpt naar de feiten waarop het verhaal gebaseerd is.

Leuk dat dit een trilogie wordt, want dit eerste deel gooit alvast hoge ogen en doet verlangen naar meer! Topper!