Team Rafale 11 Vermist

Voor de vliegtuigleken onder ons: de Rafale is een Frans gevechtsvliegtuig en werd bijna door het Belgische leger besteld toen ze uitkeken voor een vervanger van de F16 straaljagers. In Team Rafale wordt je in ieder album meegezogen door de snelle jets. Is dit deze keer ook terug van toepassing?

In dit deel zijn we getuige van een vliegtuigkaping waarbij Zoé, de dochter van Tom, betrokken raakt. Bedoeling van de kapers is om de Petronastowers in Kuala Lumpur (gelijkaardig aan de Twin Towers) te doorboren. Echter blijkt al gauw dat het Franse passagiersvliegtuig de vlucht niet in 1 keer tot daar kan trekken. Bijgevolg zijn ze verplicht te landen om te tanken, en dit op het grondgebied van de sultan van Dawak. Gezien zijn terreurregime, wil hij de aandacht niet vestigen op zijn regio, waarbij hij gebiedt om de kapers te doden en de passagiers gevangen te zetten. Als een goede vader wilt Tom echter zijn dochter niet aan haar lot overlaten en hij zet een missie op poten om haar en de andere passagiers te zoeken en te redden. De vraag is of dit maar lukt in de dichte jungle van Dawak vol gevaren…

Wat niemand zal ontkennen, is het ontwerp van de cover van ieder album: deze zijn prachtig vorm gegeven door Sébastien Philippe (Buck Danny Classic) en Véronique Gourdin (Tanguy & Laverdure) ! Dit niveau wordt doorgetrokken in het album zelf, meesterlijk getekend door Olivier Jolivet. Je voelt de passie voor vliegtuigen en alles eromheen in het album. Let maar eens op de vele details die hij weergeeft in de vliegtuigen. Idem voor de inkleuring door Nicolas Caniaux (Centaures): als de commando’s zich op de Nevelberg bevinden, waan je jezelf in de grauwe setting van de jungle. Het scenario komt uit het brein van Frédéric Zumbiehl (Buck Danny, Tanguy,…) maar weet deze keer minder te overtuigen. Het plot zit opnieuw vol leuke actie, maar het mist de nodige spanning. Het verloopt allemaal net iets te vlot en is te voorspelbaar.

Grafisch scheert dit album hoge toppen, maar helaas laat de plot het deze keer wat afweten. Ideaal als snel tussendoortje om te genieten van de knappe vliegtechnologie.