Rommelgem 3 Koolstofatomen en steroïden

Het verhaal rond Pancratius Edelhart Ladislas Philuppus, graaf van Rommelgem wordt vervolgd in dit 3de deel. Mogen we opnieuw genieten van de uitvindingen die de vriend van Robbedoes en Kwabbernoot uit zijn brein weet te toveren?

Intussen zitten we in 1951, 6 jaar na afloop van de Tweede Wereldoorlog. In die tijd is er heel wat gebeurd, want Blair – de vriendin van de graaf – is niet meer. Ze is zwanger geraakt van Pancratius, maar ze wou het kind niet houden. Abortus was in die tijd illegaal, dus heeft ze het heft zelf in handen genomen met alle gevolgen vandien. De graaf kan het verlies van Blair niet verkroppen en werkt aan een anticonceptiemiddel zodat de vrouw meer rechten en vrijheid krijgt op seksueel vlak. Dit komt ter ore van de Amerikanen, die Pancratius uitnodigen om in Boston samen te werken aan de anticonceptiepil. Al snel worden ze echter aangevallen en achtervolgd door duistere figuren…

Het verhaal is opnieuw opgemaakt door Béka (Bertrand Escaich & Caroline Roque), onder andere bekend van de nieuwste Blauwbloezen en Dance Academy. Jammer genoeg kan er weinig positiefs vermeld worden rond het verhaal. Blair – een mooie tegenspeelster van de graaf – wordt nogal bruut uit de reeks geschrapt en om dit nog meer in de verf te zetten worden hiervoor 3 zwartgitte pagina’s ingevuld. Om toch wat spanning in het verhaal te brengen, wordt de graaf meermaals achtervolgd. Verwacht je echter niet aan mooie apotheose op het eind.

De tekeningen zijn gelukkig van een hoog niveau. Etien David, die ‘Op zoek naar de tijdvogel’ en ‘De vier van Baker street’ op zijn palmares heeft staan, tekent opnieuw alles uitgebreid en sfeervol uit. Maar daar blijft het jammer genoeg bij.

Zoals het in het album toegepast wordt, is dit album helaas een zwarte pagina in de geschiedenis van de graaf van Rommelgem.