Drie schimmen 1 Drie schimmen

Het zei me totaal niets toen ik bovengenoemd album in het vak met de speciale uitgaven zag staan. Het boek, dat ongeveer 270 pagina's dik is, even ter hand genomen en met een positief woordje van de verkoopster in de SSZ toegevoegd aan de al te grote bestelling van die dag.

De eerste indruk, vooral bepaald door de tekeningen, is zeer positief. Die tekeningen zijn eenvoudig maar toch rijk gedetailleerd. De wereld die Cyril Pedrosa creëert doet eenvoudig en leuk aan en het verhaal ook.
Een drama is wat de auteur van dienst je voorschotelt.

Louis woont met zijn vrouw en zijn zoontje Joachim in een huis op een heuvel enkele kilometers van een middeleeuwse stad. De tijd vliegt voorbij in een waas van geluk, tot op een zekere avond Joachim, die juist naar bed toe gaat, drie schimmen even verder op een heuvel ziet staan. Hiermee start een verhaal dat je onwaarschijnlijk meesleurt in een tragedie je niet ongevoelig laat. Het is niet het meest consistente verhaal; halfweg duurt het misschien iets te lang en er zijn een paar delen die je, na het lezen van het verhaal, met grote vraagtekens achterlaten. Die komen omdat de uitwerking ervan niet zo duidelijk is. Begrijp dit niet verkeerd, het is een zeer eenvoudig en sterk verhaal, waar ouderlijke liefde voor een kind centraal staat.

Waar je wel eenduidig kan over zijn is de kwaliteit van het tekenwerk. Het gehele album is getekend met niet meer dan een potlood, geen inkleuring maar gewoon gearceerd werk . Oooh en wat is het goed gedaan. De eenvoud, het detail, de afwerking van de werelden, of deze nu een nachtmerrie, gevecht is of gewoon dagelijkse scènes. Het is om van te smullen.

‘Drie schimmen’ raakt je gevoelens; je bent stil als je het uitgelezen terzijde legt. Deze strip streelt vooral je zinnen als je van mooie tekeningen houdt en het verhaal is, als je van het genre houdt, redelijk goed.