Makabi 1 Baboesjka

Ergens in de Verenigde Staten, een auto stopt bij een benzinestation. Twee mannen in zwart pak en zonnebril (ze lijken zo weggelopen uit Reservoir Dogs) begeleiden een blonde vrouw en haar dochtertje. Je voelt meteen dat er iets mis is. En ook de uitbaters van de Texaco beseffen dat dit tafereel niet klopt. Maar wat is er juist aan de hand?

Na deze inleiding besteden de auteurs zes platen lang aan het afscheidsfeestje van een oudere dame die op het boekhoudkantoor van de FBI werkt. Het geeft meteen aan dat de auteurs niet alleen geïnteresseerd zijn in een spannend avontuur, maar dat ze ook proberen om hun karakters zo duidelijk mogelijk te tekenen. Door deze rustpauzes in te lassen, werken ze echter ook de spanning in de hand. Je wilt immers zo snel mogelijk weten hoe het andere verhaal afloopt. Mede hierdoor zie je hoe doordacht deze strip is opgebouwd.

De held van het verhaal is de baas van de FBI-boekhouding, Lloyd Singer.
Nu ja, held... Lloyd is een echte nerd van joodse afkomst met bril, kostuum en vlinderdasje. Een beetje tegen zijn wil in, wordt hij betrokken in een getuigenbeschermingsprogramma van zijn werkgever. Een Russisch meisje is ontsnapt aan mensenhandelaars maar durft niet te praten. De FBI-bazen hopen dat de wat sullige Singer haar vertrouwen kan winnen. Zoals gewoonlijk kan er normaal gezien niets mislopen, maar wat is normaal in fictie?

Tekenaar Olivier Neuray (Witte Nacht) heeft duidelijk zijn huiswerk gemaakt. Van in het begin waan je je in Amerika en dat komt natuurlijk door de authentieke decors. Hij weet echter ook dat mensen belangrijker zijn dan decors en dus krijgen ze de volle aandacht. Zijn personages zijn karaktermensen en dat zie je aan de tekeningen. Neuray heeft ook een goed gevoel voor actie, maar het is vooral de sfeer die hij steeds trefzeker weet te raken. Kijk even naar de cover van dit eerste deel: een man met zelfvertrouwen en vaste tred, naast hem de ongeruste vrouw met een onschuldig en onwetend kind, daarachter een verdachte auto met dreigende onweerswolken erboven. Meer is niet nodig om spanning op te roepen.
Veel van die spanning en sfeer in het verhaal is natuurlijk ook te danken aan scenarist Luc Brunschwig (De Macht Der Onschuldigen, De Geest Van Warren). Door telkens stukjes los te laten van de geheimen van zijn personages, weet hij een spanningsboog op te bouwen die het verhaal voortstuwt naar een onvermijdelijke climax.
De strip is bovendien niet alleen spannend, maar vooral ook emotioneel: Brunschwig weet als geen ander hoe hij de lezer moet laten meeleven met zijn personages. Je voelt zelf ook afschuw als Singer sextapes moet bekijken, je leeft mee met de angst en vertwijfeling van de moeder en haar kind. Het is net dit gevoel van in- en medeleven dat er voor zorgt dat deze actiestrip boven zijn concurrentie uitsteekt.

Om zeker te zijn dat je het volgende deel ook zou kopen, besluiten de auteurs met een cliffhanger van formaat. Er zijn echter meer dan genoeg andere redenen om uit te kijken naar het vervolg.