Storm 25 Het rode spoor

Reeds vele jaren ben ik een enorm liefhebber van de albums van Storm. De reeks bleef bekoren (behalve de Kronieken van de tussentijd; maar dat debacle hebben ze gelukkig vrij snel stopgezet) en ook nu weer keek ik reikhalzend uit naar het volgende deel.

Het verhaal begint met Storm die als bemanningslid op een vrachtzeiler de stervormige planeet Marrow nadert in de hoop daar zijn vrienden terug te vinden.. De kapitein -altijd op zoek naar goed personeel- laat Storm neerslaan om hem ongewild in dienst te houden. 3 bladzijden verder zweeft Storm in de eindeloze ruimte en vliegt, daarbij zelf als mast fungerend, richting ontmoetingsplaats. Onderweg maken hij en de lezer oppervlakkig kennis met enkele vervaarlijke wezens die in de atmosferen van Pandarve rondzwerven. Het woord 'oppervlakkig' typeert jammer genoeg ook de rest van de 48 bladzijden.

Martin Lodewijk laat het serieus afweten. De auteur is er vroeger in geslaagd enkele pareltjes af te leveren, ook in “de kronieken van Pandarve” (denk bv. maar aan De doder van Eriban). Deze laatste telg hangt echter met haken en ogen aan elkaar. Geen vernieuwende of originele elementen. Slechts een heleboel oud materiaal én bladzijden vol niet-functionele verhaallijn. Waar zijn de 4 bladzijden gladiator-training in 's hemelsnaam goed voor?
Spanning trachtte de auteur te bereiken met het ten tonele brengen van een 'zwerfmoordenaar', maar het personage wordt niet uitgediept en de handelingen zijn voorspelbaar. Ook het einde is een reeds eindeloos herhaald cliché. Jammer.

De tekeningen. Romano Molenaar en Jorg De Vos slagen er bijwijlen in om de sfeer van de oude albums op te roepen. Er zitten pareltjes tussen, maar jammer genoeg ook tekeningen die niet juist aanvoelen: verhoudingen lijken niet helemaal te kloppen of het kleurgebruik is er net niet. Ook het moeilijke spel van licht en schaduw komt er niet steeds uit.

Kortom: eentje om bij de rest in de kast te zetten, maar het zal wel even duren vooraleer ik ernaar teruggrijp om te herlezen.