De eenhoorn 3 De zwarte wateren van Venetië

Als je dit derde deel van 'De Eenhoorn' vastpakt, begint je hartje al sneller te slaan. Het is een album met harde kaft met een schitterende covertekening volgens het concept van de twee vorige: een man wandelt op je toe op een afgescheurd stuk perkament, daarachter komt een achtergrond te voorschijn die een belangrijke rol speelt in dit verhaal. In het dit derde deel zijn dat de oerdieren die onder water leven. We bevinden ons dan ook niet voor niets in Venetië, de waterstad bij uitstek. Het karakter op de voorkaft is volgens een speciaal procedé gedrukt, waardoor hij een glanzend soort reliëf krijgt. Zeer mooi allemaal en veelbelovend.

Als je begint te lezen, valt het meteen weer op hoe schitterend deze stripreeks wel niet getekend is. Vooral als je weet dat deze reeks het debuut is van de 27-jarige Fransman Anthony Jean. Blijkbaar heeft hij al heel zijn leven getekend, maar is hij pas in strips geïnteresseerd geraakt toen hij ging studeren aan een kunstacademie in Lyon. Het is des te opmerkelijker omdat hij niet alleen mooi
tekent, maar striptechnisch ook alles prima in elkaar zit. Een doordachte leesrichting, een mooie afwisseling van kadrering, een goede timing, interessante perspectieven; hier lijkt wel een ervaren rot aan het werk. Als je hoort welke referenties Jean opgeeft die hem de liefde van het vak hebben bijgebracht, dan begrijp je het wel. Als je voorbeelden als McFarlane (Spawn), Mignola (Hellboy), Sienkiewicz (Stray Toasters) of Guarnida (Blacksad) navolgt, dan ben je natuurlijk goed bezig, maar je moet het ook maar kunnen. Interessant is dat hij ook schilders opgeeft als referentie, en die invloed merk je duidelijk in de strip: het werken met licht en donker van Turner en Rembrandt, de grote gevoeligheid en zin voor kleur van Klimt, de fantasievolle constructies van da Vinci, of gewoon de fascinatie van Dali voor wetenschap en religie. Al deze invloeden vind je terug in 'De Eenhoorn'.

Het concept van de reeks vind ik ook mooi gevonden. Het verhaal speelt zich af midden in de opwindende periode van de renaissance. Chirurgen als Paré en Vesalius zorgen voor nieuwe inzichten, maar de machthebbers van de kerk zijn hier niet erg over opgetogen. Zij willen met behulp van microben een wereldwijde epidemie ontketenen waaraan enkel de gelovigen zouden ontsnappen. De remedie zit immers vermengd in de hosties. De wetenschappers proberen dit te voorkomen en worden hierbij gesteund door de oerdieren: wezens van spieren en organen met opmerkelijke gaven. Wij dachten dat deze mythologische figuren zoals draken, sirenes of basilisken niet bestonden, maar volgens de strip vergissen we ons.

Alle ingrediënten zijn dus aanwezig voor een spannend en meeslepend verhaal, en toch... In dit derde deel werkt het niet. Je geraakt niet betrokken bij het verhaal en je kan niet meeleven met de personages. Er zijn ook veel protagonisten die dan nog de helft van de tijd gemaskerd rondlopen. Er wordt gewisseld van tijd en plaats, verschillende verhaallijnen lopen apart van elkaar, en dit zorgt voor nogal wat verwarring. De scenarist Gabella heeft ook wel wat uit te leggen en doet dit door verschillende personages afwisselend te laten praten, maar het lijkt één tekst te zijn. Dit zorgt ervoor dat de verschillende karakters niet goed onderscheiden zijn en eigenlijk zijn ze zelfs onderling inwisselbaar. Dat voorkomt dat je echt gaat meeleven met hun avonturen. Het is eigenlijk pas vanaf plaat 22, als de verrader in het spel komt, dat de strip echt op gang komt, maar dan zit je al in de helft van het album. Het verhaal gaat dan verder in een soort Hollywood-blockbuster-stijl met spectaculaire gevechten, geweldige ontploffingen en onrealistische ontsnappingen, maar het blijft allemaal afstandelijk.

Jammer, jammer, want de serie heeft heel veel potentieel. Hopelijk herpakt 'De Eenhoorn' zich bij het volgende deel. We kijken er in ieder geval naar uit.