De balling (Henscher) 1 De last van onze overwinningen

De Balling is het stripdebuut van tekenaar Stacy Tarumbana, een Anderlechtenaar van Burundese afkomst. Hij is al 34 jaar, maar voor hem is een droom in vervulling gegaan: professioneel tekenaar worden. Voorlopig dan toch, want veel zal afhangen van het succes van dit album. Persoonlijk zie ik hem wel doorbreken. Hij heeft immers heel wat in zijn mars.

Blijkbaar schildert hij zijn verhaal rechtstreeks in op de computer en dat geeft een wat bevreemdend effect. Zijn tekeningen deden me denken aan een boek dat ik heb liggen over de voorstudies die gemaakt werden voor Lord Of The Rings. Een verzameling van schilderijen, schetsen en tekeningen die de filmmakers moesten helpen zich een beeld te vormen voordat het eigenlijke filmen begon. Erg sfeerrijke beelden van immense burchten, van kleine individuen op besneeuwde bergtoppen of van aanstormende legers. Het zit ook allemaal in deze strip. De gezichtsuitdrukkingen zijn soms op het randje van karikaturaal, maar toch doet hij het goed en weet hij ook emoties goed uit te beelden. Er zitten wel nog wat foutjes in (zwaarden die ineens de helft langer worden). Over de inkleuring is goed nagedacht maar ze is soms wat overdreven monotoon, en hier en daar had het ritme wat beter gekund. Al bij al is hier een nieuw talent opgestaan dat we zeker moeten volgen.

Scenarist Henscher weet zijn verhaal echter niet op dezelfde hoogte te brengen als de tekeningen. De Balling vertelt het leven van een woeste strijder die een koninkrijk weet te winnen voor zijn koning maar dan verstoten wordt. Dertig jaar later wordt hij door diezelfde koning terug opgeroepen. Hij wordt vergezeld door zijn dienstbode, maar zij blijkt ook een sleutelrol te hebben.

Er zitten sterke scènes in het verhaal (de confrontatie in de herberg, het gezamenlijk bad van vader en dochter), maar de vaart wordt er dikwijls uitgehaald door terug te keren in de geschiedenis of door omschrijvingen van de maatschappij waarin ze leven. Het geeft het geheel een onevenwichtige balans en dat is spijtig. Henscher is iemand die wel oog heeft voor zijn karakters en hij zorgt ervoor dat zij het verhaal voortstuwen en niet de actie. Misschien is De Balling nog niet helemaal geslaagd omdat het een eerste deel is en er nog veel moet verklaard en uitgelegd worden. Het kan dus alleen maar beter worden en daar ben ik heel benieuwd naar.

Op het einde krijgen we nog acht extra pagina's grafische bijlage. Erg mooi, maar ga zeker ook eens kijken op de website van de artiest: http://tarumbanawork.blogspot.com/. Daar zitten ook zeer leuke science-fiction beelden bij. Nog maar eens een bewijs van zijn kunde, want er zijn maar weinig tekenaars die beide genres goed aankunnen.