Kuifje 10 Het geheim van de Eenhoorn

Het begrip facsimile was me tot voor kort totaal onbekend. Het meest logische leek me een strip in faxvorm, maar dan had de Stripspeciaalzaak hier natuurlijk niet veel aan. Blijkt dat dit dus niets te maken heeft met een fax of enig andere soort digitale of analoge vorm. Neen, een facsimile is een stripverhaal dat totaal identiek is aan het originele. Het is te zeggen: de allereerste druk. En dan gaat het niet enkel om de manier van drukken. Neen, de uitgevers willen hier verder in gaan en imiteren zelfs het papier en de kaft en gebruiken het oude Nederlands van 1946. De woorden "hooge", "verkoopen", "tehuis" (in plaats van thuis) en "kleedingstuk" zijn dus niet uit de lucht gegrepen en geven er een extra melancholisch tintje aan.

Hier ligt dus een stukje nostalgie voor me, in zijn oorspronkelijke vorm enkel gekend door heel kapitaalkrachtige kerels of mensen van boven de zeventig die deze hebben kunnen aanschaffen bij verschijning. Voor de mensen die niet tot deze categorieën behoren, is dit een leuk en aan te raden alternatief. Even terug voelen hoe ruw het papier in die tijd wel was en hoe flets de inkleuringen er uitzagen, dingen waar ondergetekende de voorkeur aan geeft. Het origineel is in mijn ogen nog steeds het mooiste. Zo had de ontwerper het toen gezien en goed bevonden. Ook al zijn de heruitgaven daarna mooier getekend, digitaal ingekleurd en gemoderniseerd, de eerste uitgave blijft de eerste uitgave en doet een rilling over je rug lopen als je ze ter hand neemt. Wel is er naar mijn bescheiden mening een foutje geslopen in deze facsimile: de eerste uitgave heeft een oranje in plaats van een bordeaux rug. Maar wie maalt daar om.

Even het verhaal schetsen:
Kuifje loopt over de Brusselse "roemelmet" en ontdekt daar een schip dat hij zich aanschaft met de bedoeling het aan Kapitein Haddock te schenken. Er dienen zich echter nog twee geïnteresseerden aan, en die zijn bereid om Kuifje veel geld te geven voor het slagschip. Maar dat is buiten de waard gerekend. Het schip dat Kuifje gekocht heeft, komt ook voor op een schilderij dat Haddock in zijn woning heeft hangen, waarop op de voorgrond zijn voorouder François Ridder Hadoque te zien is en op de woeste baren het slagschip "De Eenhoorn" zwalpt. Bij de terugkeer naar huis ontdekt Kuifje dat er ingebroken is en dat zijn vaartuig in miniatuurversie gestolen is. Dat kan alleen maar door één van de twee mannen op de vlooienmarkt gedaan zijn. Onderzoek is nodig en daarvoor staat Kuifje paraat.

Een weetje is dat in deze strip voor het eerst sprake is van het kasteel Molensloot (Moulinsart in het Frans). In het vervolg op dit deel, "De schat van Scharlaken Rackham", koopt Haddock dit kasteel met geld dat Zonnebloem heeft gekregen door de verkoop van zijn duikboot in de vorm van een haai. Maar we lopen op de zaken vooruit: dit behoort tot het vervolg op "Het geheim van de Eenhoorn". Leuk detail is dat het kasteel gebaseerd is op het kasteel van Cheverny. Hou je hand over de twee zijvleugels en daar verschijnt het.

Even geen score voor deze oudgediende. Iedereen heeft hier zo zijn eigen mening over. De ene is pro, de andere is contra. Feit is dat Kuifje wereldwijd bekend is en de grootste ambassadeur van België en mijn recensie kan daar niets meer aan veranderen. ;)