XIII Mystery 2 Irina

Meestal houd ik mijn hart vast als ik een spin-off in handen krijg. Ze worden vooral gebruikt om het succes van de hoofdserie nog verder uit te melken, soms zelfs tegen de wil van de oorspronkelijke auteurs in. Daarover moeten we ons bij XIII Mystery geen zorgen maken. Op het eerste blad staat al duidelijk vermeld: ‘Collectie onder regie van Jean Van Hamme’, wat dat ook moge betekenen.
Verrassend genoeg doet deze nieuwe serie het tot nu toe veel beter dan pakweg de laatste tien delen van de originele XIII.

Het eerste album, ‘De Mangoest’, was een verrassende voltreffer en het was dan ook hoopvol uitkijken naar het volgende deel. In ieder geval gaat de verrassing bij elk album behouden blijven, want elke keer plaatst een ander auteursteam een ander nevenpersonage in de schijnwerpers. Voor het eerste deel was dat dus de Mangoest, voor deel drie wordt dat majoor Jones, maar laat ons het nu hebben over deel twee, ‘Irina’.

Wat meteen opvalt, is dat Berthet een betere striptekenaar is dan Vance. De platen ademen veel meer sfeer uit, de personages zijn niet zo houterig, de actiescènes worden beter in beeld gebracht en zijn vrouwen zijn echt sexy in tegenstelling tot de Miss America's van de oorspronkelijke serie. Ook de inkleuring door Dominique David (auteur van onder andere ’Jimmy Boy’) is zeer goed gedaan, met veel grauwe kleuren en Russisch rood.

Het succes van XIII ligt natuurlijk voor het grootste deel bij successcenarist Jean Van Hamme. De vraag is dan ook of de nieuwe schrijvers het even goed kunnen doen. Wel, wees gerust, ook op dit vlak staat de spin-offreeks zeker niet in de schaduw van de meester. Alhoewel deze Irina niet zo'n meesterlijke karakterstudie is als die van de Mangoest, weet scenarist Corbeyran (’De Wet van de 12 Tafelen’, ’Linkerhanden’, ’Imago Mundi’) ons toch mee te slepen in het verleden van deze Russische beroepskiller. Haar geschiedenis is een vlot geschreven wraakverhaal geworden, dat soms wel balanceert op de rand van de clichés, maar toch weet te overtuigen en verrassend blijft dankzij enkele ingenieuze plotwendingen. Vooral de epiloog breit er nog een mooi slot aan.

Tot nu toe verdient XIII Mystery haar succes op eigen verdienste en niet dankzij het bekende logo. Laten we hopen dat dat voor de volgende delen ook zo blijft.