Streken van een serial tekenaar 1 Streken van een serial tekenaar

De backcover vertelt ons het volgende: "De tekenaar Theo van den Boogaard kan blijkbaar over alles grappen maken. Hij drijft de spot met alles wat hem maar voor ogen komt. Actualiteit, reclamecampagnes, celebrity zowel als tv-programma's moeten eraan geloven. Hieraan toegevoegd nieuw materiaal dat zijn ontwikkeling laat zien sinds hij in 1987 treinstellen decoreerde."

Zijn grote doorbraak is Sjef Van Oekel geweest, een figuur die we in het ware leven kennen als Dolf Brouwers. Dit personage is voor de eerste maal verschenen in de Nieuwe Revue in 1978. Zijn eerste werk daarentegen is reeds van 1964. De man heeft dan ook het levenslicht gezien in 1948 en is bij deze dus een kloeke zestiger die de pen nog steeds naarstig ter hand neemt. In 1967 startte Theo in samenwerking met Jan Donkers zijn eerste controversiële strip Witje en Gert. Deze werd in het blad Hitweek gepubliceerd. En dit was niet zijn laatste strip waar er in de wandelgangen over gesproken werd. Ook homofilie, seks met dieren (=zoöfilie) en pedofilie werden niet uit de weg gegaan.

"Streken van een serial tekenaar" is dus een samenraapsel van cartoons, gags en satire. "Witje" heeft een plaatsje in deze compilatie, net als "Kom dat zien", "De Rijdende Rufter" en nog zovelen meer. Maar de humor die je in Sjef van Oekel kan terugvinden, komt hier veel te weinig aan bod. Het zijn echt samenraapsels van werken en cartoons die van den Boogaard de laatste jaren heeft ontwikkeld. Ook "Witje", het naakt rondlopend intellect, en "De Rijdende Rufter" kunnen maar nauwelijks een glimlach op het gezicht toveren. De "Kom dat zien", "Stellen stralen overal" en "Product Placement", drie categorieën die een kleine 36 van de 166 pagina's beslaan, zijn net iets te Hollands. Vele figuren zijn me totaal onbekend, waardoor de humor in de tekening zijn doel voorbijschiet.

Sommige verhalen zorgen er ook voor dat deze strip beter niet in kinderhanden terechtkomt. Het verhaal "ze kunnen zomaar vallen", dat de pedofilie in de kerk aanklaagt, bevat enkele scène's die zelfs een volwassene nog rode oortjes zouden kunnen bezorgen. Maar dit verhaal is wel brandend actueel.

Kortom: ben je fan van Theo en heb je de Nederlandse nationaliteit, dan is deze strip zeker een aanrader. Je kan werkelijk genieten van de evolutie die de auteur in de loop der jaren heeft doorlopen. Als Belg zijnde zou ik deze strip eerder naast me neerleggen en gaan voor het betere internationale humoristisch getinte werk.