5x30+ 1 Ben ik dat?

Wie lacht er niet graag? Er zijn meerdere manieren om dit via een dagelijkse humorstrip teweeg te brengen. Het Duo Jong & Frij doen dat al enige tijd met een dagelijkse publicatie van 5x30+ in De telegraaf. Het leuke aan deze veelal drieplaatjesstrips is dat, als je ze enige tijd volgt, je een band krijgt met de personages die het verhaaltje rijk is en ze een onderdeel worden van het dagelijkse ritueel. Nu heb ik wel al enkele van dit soort strips in mijn ochtendritueel zitten: Garfield, Casper & Hobbes en Hagar zijn mijn matinale verslaving, samen met de frisse interpretaties van Marec, en u bent altijd klaar voor een lach. Uitgeverij De Vliegende Hollander bundelt in deze paperback de beste stroken die door Dylis de Jong en Fre Hooft van Huysduynen zelf uitgekozen zijn.

Eerst het evidente, de tekenstijl. Supereenvoudig maar toch anders dan wat je gewoon bent. Een tienjarige zet ongeveer op dezelfde manier mensen op papier, dus op dat punt moet je niet veel verwachten, de inkleuring wordt blijkbaar gedaan met een set kleurstiften, het geeft een heel aparte eerste indruk. Wat wel goed is, is dat alles consistent blijft. Als niet kunnen tekenen een van de problemen was om deze dagelijkse beslommeringen op papier te zetten, dan doen ze dat toch heel goed en redelijk doordacht, maar het blijft te eenvoudig voor mij en dat kost punten.

De grappen op zich zijn best OK, hier en daar vallen ze wat in de overduidelijke “ik heb dit al eens ergens gelezen”-val. Het album zelf wordt bevolkt door 5 meiden van, uiteraard 30+. Noortje, Mees, Lidia, Koot en Ank. En elk van deze dames heeft haar eigen karakter, vorm en invulling in het leven, ze proberen het hoofd te bieden aan de problemen en situaties maar proberen er altijd het positieve van in te zien om je te doen lachen...

Deze 5x30+ is nog een jong product, en dat zie je eraan; ik ben dan ook zeker dat het duo Jong & Frij in de toekomst ons nog kan verrassen. Een beetje werken aan de originaliteit en we hebben er weer een ochtendverslaving bij.