Bleach 11 Deel 11

Neen, we gaan het niet hebben over bleekwater. Bleach is een succesvolle Japanse shonen-serie. Ze zag het licht in augustus 2001 en raast nog altijd als een trein in de hoge regionen van de verkoopslijsten. Naast de manga en de anime zijn er al games, films en zelfs rockmusicals verschenen.

Het verhaal volgt Ichigo Kurosaki een 15-jarige jongen die al zo lang hij zich kan herinneren geesten kan zien en aanraken. Op een dag komt hij de shinigami (god van de dood) Rukia Kuchiki tegen. Ze is op zoek naar een zogeheten Hollow: een zielloos monster dat zich voedt met de ziel van mensen. Iedere mens heeft Reiatsu, de spirituele kracht van iemands ziel. Hoe sterker iemands Reiatsu, hoe sterker die Hollows aantrekt. De Hollow waar Rukia achterna zit, heeft het op Ichigo's Reiatsu. Ze zweeft Ichigo's kamer in, zonder te weten dat hij haar kan zien. Na wat geruzie tussen de twee vertelt Rukia dat ze uit de stad Seireitei komt, de stad van de Soul Society die in een andere wereld bestaat. Op dat moment komt de Hollow waar Rukia achteraan zit, tevoorschijn. Rukia wil Ichigo beschermen, en wordt hierdoor gebeten door de Hollow. Om de Hollow te vernietigen, geeft Rukia haar shinigami-krachten aan Ichigo. Rukia wil de helft van haar krachten aan Ichigo geven, maar door de sterke Reiatsu die Ichigo al heeft, neemt hij bijna al haar krachten. Hierdoor krijgt Ichigo shinigami-krachten, met een zanpakuto in de vorm van een reuzezwaard.*

En net daar wringt het schoentje. De Soul Society vindt dat shinigami-krachten hoogstpersoonlijk zijn; ze doorgeven aan iemand wordt dan ook aanschouwd als een halsmisdaad. Rukia wordt met geweld meegenomen naar Seireitei en ter dood veroordeeld. Ichigo wil haar koste wat het kost redden, ook al moet hij het daarvoor opnemen tegen het leger van wachters, luitenanten, ondercommandanten en commandanten dat Seireitei bewaakt. In deel 11 zie je enkele van deze gevechten - eigenlijk maar twee volledige, en het eerste is dan nog voorbij in een zucht. En als een shonen-manga één wetmatigheid kent, dan is het wel dat de gevechten crescendo gaan: Ichigo en zijn companen moeten tegen steeds sterkere tegenstanders vechten. Dat belooft voor volgende delen.

De gevechten zijn spectaculair, net wat je van een goeie shonen verwacht. Doe daarbij nog een goeie saus van emotie en humor, en je hebt een smakelijk gerechtje. Bleach zal waarschijnlijk nooit opgenomen worden in de canon van de stripliteratuur, maar het biedt meer dan genoeg vertier. Verstand op bijna nul en genieten maar!

* Bron: wikipedia, wel wat ingekort